Poslovni.hr: Sjajna priča o Pan parketu…

Na zahtjevna europska i svjetska tržišta izvoziti više od 90 posto proizvodnje te i u razdoblju recesije ostvarivati konstantan rast prihoda učinak je kojim se može pohvaliti nevelik broj hrvatskih poduzetnika. Među njima visoko kotira tvrtka Pan parket iz Orahovice u vlasništvu Daniela Smiljanića, čiji je glavni proizvod troslojni parket. Smiljanićev uspjeh poseban je i zbog činjenice što je rođen u Njemačkoj, gdje je komotno mogao ostati, no on se odlučio vratiti u domovinu predaka i ovdje razvijati biznis. Dosadašnjim uspjehom definitivno svjedoči o tome kako se vizija i upornost mogu složiti u križaljku koja unatoč mnogim problemima ipak donosi dobitnu kombinaciju.
Informatičar u parketarima
Premda informatičar po struci, 1996. godine u biznis ulazi s tvrtkom za prodaju namještaja. Oduvijek se, prisjeća se Smiljanić, želio baviti poslom u kojem se proces može pratiti od sirovine do finalnog proizvoda. Stoga, kada mu se 2003. otvorila mogućnost kupiti posrnuli drvni kombinat Slavonija hrast u Orahovici apsolutno nije dvojio. Biznis u kojemu će graditi svoju poduzetničku budućnost, odlučio je tada, bit će proizvodnja parketa.
Proteklih godina investirao je znatna sredstva u inovacije, tehnološka unapređenja, marketing te međunarodne sajmove. To je donijelo kontinuiran razvoj tvrtke, a s njim i rast prihoda. Smiljanić tako ne samo u Hrvatskoj nego i regiji prvi uvodi proizvodnju troslojnog parketa, što je glavni europski parketni proizvod. Samo u patent za proizvodnju tzv. klik parketa, što je također bila minirevolucija u primjeni inovacija u drvnoj industriji u jugoistočnoj Europi, investira više od 250 tisuća eura. Sve godine intenzivno surađuje i s vodećim europskim institucijama i istraživačkim centrima za razvoj drvne industrije u Švedskoj, Njemačkoj, Austriji, Švicarskoj radi primjene najnovijih tehnologija u svojoj tvrtki.
U 2011. prihod Pan parketa iznosio je 35 milijuna kuna, lani 39 milijuna, a za šest mjeseci ove godine 29 milijuna. Dobit Smiljanić ne izvlači iz tvrtke nego sustavno reinvestira, pa i broj zaposlenih ima stalnu uzlaznu putanju. Pan parket danas zapošljava stotinjak radnika, dok ih je prije dvije godine bilo 80. U tijeku je gradnja nove proizvodne hale i skladišta za distribuciju gotovih proizvoda. Planiraju širenje asortimana i uvođenje novih proizvoda. Sve to rezultirat će i novim zapošljavanjem, najavljuje Smiljanić. Pan parket tijekom 2013. planira proizvesti više od pola milijuna četvornih metara parketa, oko 95 posto te kvadrature završit će u izvozu. Upravo je izvoz ključ uspješnosti tvrtke, svoj asortiman plasira na tržišta mnogih europskih zemalja, a ove je godine otvoreno i nekoliko novih tržišta poput Turske, Irana, Azerbajdžana te Saudijske Arabije.

Kvalitetom na stare boljke
Koliko je (ne)zadovoljan dosadašnjim učinkom u biznisu koji je izabrao, pitamo Smiljanića. “Prije pet godina drvnu industriju pogodila je velika financijska kriza čije se posljedice osjećaju i danas i koja je definitivno odgodila provedbu određenih poslovnih planova, no sve u svemu, recimo da sam relativno zadovoljan,” uzvraća Smiljanić. Desetljeće se bavi proizvodnjom parketa, a polovica toga razdoblja opterećena je teškom recesijom, je li ikada pomislio kako bi mu bilo bolje da je odabrao neki drugi biznis?
“Mislim da ne postoji poduzetnik koji se barem jednom u životu nije zapitao što mi to treba, no na kraju ipak prevlada ljubav prema onome što se radi. Gledajte, svaki posao je težak, posebice poduzetnički jer se skrbim i za stotinjak zaposlenika. Da, bilo je teških trenutaka, no kada podvučem crtu, bavljenje nečim drugim nije dolazilo u obzir, odustajanje mi jednostavno nije u krvi,” kaže 
Smiljanić.
Ni hrvatskim parketarima, kao ni ostalim našim izvoznicima, nije se lako nositi sa snažnom svjetskom konkurencijom na teškim tržištima poput Švicarske, Dubaija ili Rusije te sa sve agresivnijim nastupima brojnih proizvođača parketa iz Rumunjske i Poljske. Stara je priča izvoznika, navodi Smiljanić, kako našu konkuretnost ruši tečaj kune. Usporede li se hrvatski parketari, primjerice, s parketarima iz Poljske i Rumunjske, čije su države poduzele određene mjere za jačanje njihove konkuretnosti poput delvavacije valute, očito je da problemi s konkurentnošću postoje. No, ono što nas spašava je visoka kvaliteta proizvoda, ističe Smiljanić.
Podcijenjen sektor
Smatra da je državna potpora tvrtkama iz drvne industrije trebala biti bolja, posebno usporede li se s brodogradnjom. I drvna industrija je izvozno orijentirana, ima golem potencijal i može izvući hrvatsko gospodarstvo iz krize, uvjeren je Smiljanić. Pogotovo u dijelu ruralnoga razvoja, uzevši u obzir nerazvijenost i stupanj nezaposlenosti u županijama u kojima je drvna industrija dominantna gospodarska grana. Pomoć države postoji, no ona dosad ipak nije bila dovoljna ima li se na umu raspoloživi potencijal ove gospodarske grane, ocjenjuje Smiljanić. Ističe kako još ima vremena za pružanje jače potpore drvnoj industriji putem operativnih 
programa.
Ništa bez sajmova
Pan parket izlaže svoj asortiman na brojnim sajmovima. “Moramo biti prisutni jer se sjedeći doma na kauču ne može puno postići. Već tradicionalno, kaže Smiljanić, u organizaciji HGK pojavljuju se na najvećim specijaliziranim sajmovima u Europi poput Domotexa u Hannoveru, u Valenciji, pa sve do MosBuilda u Moskvi, te sajmova u Istanbulu, Dubaiju…
Prvi u Europskom udruženju parketara
Pan parket bila je prva hrvatska tvrtka koja je postala članica Europskog udruženja proizvođača parketa FEP sa sjedištem u Bruxellesu. Prvi je stekao i pravo korišetnje znaka Real Wood te je pribavio FSC certifikat, prestižni svjetski certifikat kojim se dokazuje održivost proizvodnog procesa i nadzor nad korištenjem upotrebljene sirovine. Smiljanić je 2006. bio jedan od inicijatora osnivanja strukovne grupacije Drvo u graditeljstvu, intenzivno radi na povezivanju svih proizvođača parketa, a u Hrvatskom drvnom klasteru je dopredsjednik zadužen za poslove međunarodne suradnje. (www.poslovni.hr)