Njihove proizvode koristi gotovo svako kućanstvo

Donosimo vam reportažu koja se može pročitati u tiskanom izdanju Večernjeg lista. Kada je 1991. Mirko Šafranko u nekoliko desetaka kvadrata poslovnog prostora u Zagrebu pokrenuo obiteljsku tvrtku za proizvodnju i preradu paprike Šafram, na pakiranju začina i njegovu otpremanju na police trgovina radilo je samo dvoje ljudi. Ni deset godina poslije tvrtka na zagrebačkim Oranicama, koja je skromno ali uporno osvajala tržište, imala je poslovne prostore od oko 500 četvornih metara i nove zaposlenike. Uz pogon su sagradili i skladište, kupili strojeve za pakiranje i ozbiljnije krenuli u proizvodnju i otkup začina. Prije 12 godina cijelu su svoju proizvodnju iz Zagreba preselili u Turanovac nedaleko od Virovitice te otvorili prvu tvornicu hrvatske začinske paprike. Zbog specifične boje te kulture, tvornica okružena oranicama i selima poznatima po povrću dobila je naziv “podravsko crveno more”.
Danas su Mirko Šafranko i njegova obitelj hrvatski kraljevi začina. Zapošljavaju 50-ak ljudi, godišnji je promet tvrtke oko 40 milijuna kuna i u vrijeme krize, a od 20-ak proizvoda, koje plasiraju u svim većim trgovačkim lancima, zacijelo se barem jedan ili dva nalaze u gotovo svakom hrvatskom domu.
– Baza nam je začinska paprika, slatka i ljuta, po kojoj smo poznati, no konstantno proširujemo paletu proizvoda. Posljednji su mediteranski začini, s kojima smo krenuli zahvaljujući novom stroju za pakiranje i u staklenoj ambalaži – ističe direktorica tvrtke Arijana Šafranko Salihćehajić.
Godišnje prerade oko 1500 tona svježe paprike, odnosno oko 350 tona gotove, suhe začinske paprike. Također otkupljuju, pakiraju i izvoze peršin, cimet, kurkumu, kim, origano, grožđice, vlasac, papar, orah, mak, klinčić, lovor…
Dvadeset posto proizvodnje izvoze u Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu, Njemačku, Austriju i Švicarsku. Prednost imaju domaći proizvođači pa iz Dalmacije otkupljuju lovor, origano i rogač, spremni su otkupiti i sav višak lješnjaka, oraha i drugih kultura na tržištu. Za cimet, klinčić i druge začine, koji se ne mogu pronaći u Hrvatskoj, pobrinuli su se suradnjom s južnoafričkim tržištem. Tvrtka je u pogon, mlinove, sušaru, strojeve i opremu uložila oko 25 milijuna kuna u posljednjih 15-ak godina. Dio investicija prati i Europa u programu IPARD za ulaganje u proizvodnju i trženje poljoprivrednim proizvodima u sektoru voća i povrća.
U posljednje tri godine, uz pomoć županijske razvojne agencije Vidra, koja im je pomogla u izradi natječajne dokumentacije, tvrtka je iz europskih fondova dobila oko tri i pol milijuna kuna nepovratne pomoći. Projekti vrijedni ukupno oko sedam milijuna kuna, u kojima s pola iznosa sudjeluje Šafram, a drugu polovicu sufinanciraju IPARD i država, pomogli su tvrtki da u prvoj investiciji smanji troškove, nabavi stroj za pakiranje začina i proširi proizvodnju. U drugom je projektu tvrtka Šafram nedavno počela graditi rashladnu komoru, praonicu za strojeve i skladište za ambalažu u tvornici u Turanovcu. Novi skladišni kapaciteti omogućit će im kvalitetnije čuvanje kvarljivije robe poput oraha, grožđica i maka, a u planu je i kupnja novih strojeva poput viličara te opreme.
Tvrtka godinama posluje po europskim ekološkim standardima. Povlačenje novca iz europskih fondova, smatraju, nije samo dobra prilika za domaće tvrtke nego i obveza Hrvatske nakon ulaska u Europsku uniju.
– Vrlo je bitno da naučimo povlačiti sredstva iz fondova EU. Naša je obveza pratiti primjer razvijenih zemalja da bude što više pozitivnih projekata – kaže direktorica A. Šafranko Salihćehajić.
Iako su “pokorili” hrvatsko tržište začinima, u Šaframu još nemaju dovoljno kooperanata koji bi proizvodili baš njihov, domaći brend – crvenu začinsku papriku. Ovogodišnja je ugovorena proizvodnja tvrtke na 35 hektara površine, a kooperanti su na području od Koprivnice do Osijeka. No domaća proizvodnja pokriva samo nešto manje od 30 posto godišnjih potreba pa Šafram začinsku papriku u većini mora – uvoziti.
– Nikada nam nije dovoljno kooperanata. Nudimo im sigurne uvjete, no još se mnogi jednostavno boje s konzumne prijeći na industrijsku papriku – o deficitu proizvođača, kojih je trenutačno četrdesetak, a potrebe su daleko veće, kaže osnivač i član uprave Mirko Šafranko.
Vlastite zemlje tvrtka nema dovoljno. Imaju tri hektara, tražili su državnu zemlju u zakup, ali na natječajima nisu uspjeli proći, govori M. Šafranko.
Tvrtka ima zaokružen sustav proizvodnje začinske paprike, od sjemena do plasmana, a uz tradicionalno sjeme ove su godine uveli i hibridne vrste paprike koju uzgajaju na svojim površinama. Nedostaje im još 80-ak posto proizvodnih površina, prilika je to koju nude domaćim kooperantima koji imaju zemlju i volju baviti se ovom kulturom. Kao poticaj navode osiguran repromaterijal, zaštitna sredstva, siguran otkup. Ugovorom svaki kooperant dobiva i mogućnost strojnog branja paprike. Tvrtka je kupila poseban kombajn pa kooperantima nudi posljednju, treću berbu strojem, a usluga je uračunata u otkupnu cijenu od 1,60 kuna po kilogramu. Za prvu berbu cijena paprike iznosi 2,60 kuna po kilogramu, objašnjava voditelj proizvodnje Željko Vlašić.
– U današnje vrijeme ne možemo pronaći dovoljno kooperanata u Hrvatskoj, a potrebe za paprikom jako su velike. Nadamo se da će se dogodine situacija promijeniti i da će domaći kooperanti u začinskoj paprici vidjeti svoju priliku – zaključuje Ž. Vlašić. (www.vecernji.hr, Fotografije: www.icv.hr, www.vpz.hr)

[nggallery id=4659]