Na današnji dan: 24. listopada

Počela gradnja Pelješkog mosta
2007. godine počela gradnja Pelješkoga mosta. Pelješki most je planirani i nedovršeni most koji bi trebao premostiti Malostonski zaljev između Komarne i Brijeste na Pelješcu, u Dubrovačko-neretvanskoj županiji. Pelješki most Hrvatskoj je važan jer njegovom izgradnjom uspostavila bi se čvrsta cestovna veza između svih dijelova hrvatskog teritorija. Dubrovačko-neretvanska županija povezala bi se s ostatkom hrvatskog teritorija što bi bitno doprinijelo razvitku Dubrovnika, poluotoka Pelješca i cijele najjužnije hrvatske županije, dakle, njime bi u potpunosti bio povezan hrvatski teritorij, prekinut Bosnom i Hercegovinom.
Izgradnja mosta počela je 2007. i trebala je biti završena 2015. godine, ali je 17. svibnja 2012. godine prekinuta. Projektiranje i gradnja Pelješkog mosta veliki je izazov: raspon od 568 metara je drugi raspon u Europi za ovješene mostove, uvjeti temeljenja izrazito su loši, a lokacija mosta podložna je djelovanju jakih vjetrova i nalazi se u zoni velike seizmičke aktivnosti. Gradnja mosta je započela, grade ga hrvatski izvođači i to je trenutno najveći most koji se gradi u Europi.

Obilježava se Dan ujedinjenih naroda
Današnji dan slavi se kao dan Ujedinjenih naroda, međunarodne organizacije kojoj je temeljna zadaća održavanje svjetskog mira i sigurnosti. Povelja Ujedinjenih naroda i Statut novog Međunarodnog suda stupila je na snagu 24. listopada 1945., budući da je prethodno 29 zemalja potpisalo ratifikacijske dokumente. Prve zamisli o osnivanju nove svjetske organizacije, koja će zamijeniti nekadašnje nedjelotvorno Društvo naroda, sežu još u ratnu 1941. godinu. Tada su američki predsjednik Roosevelt i britanski premijer Churchil u Atlantskoj povelji izrazili želju naroda antihitlerovske koalicije za stvaranjem međunarodne organizacije koja bi održavala mir i sigurnost u svijetu. Ta je zamisao razrađivana i prilikom drugih susreta savezničkih vođa. Tekst Povelje usvojen je na konferenciji predstavnika pedeset zemalja u San Franciscu 1945. godine. U uvodnom dijelu tog dokumenta među ostalim se kaže: Mi, ujedinjeni narodi, odlučni smo sačuvati buduća pokoljenja od užasa rata, koji je dva puta u tijeku našega života donio čovječanstvu neopisive patnje, i potvrditi vjeru u osnovna prava čovjeka, u dostojanstvo i vrijednost ljudske ličnosti, u ravnopravnost muškarca i žene, velikih i malih naroda. Odlučni smo stvoriti uvjete pod kojima bi se održali prava i poštivanje obveza što nastaju iz ugovora i drugih izvora međunarodnog prava te raditi na postizanju društvenog napretka i boljih životnih uvjeta u sve većoj slobodi.
Povelja je proklamirala osnovne ciljeve Ujedinjenih naroda: održanje međunarodnog mira i sigurnosti, razvijanje prijateljskih odnosa na temelju poštovanja ravnopravnosti i samoodređenja naroda te suradnju u rješavanju ekonomskih, socijalnih, kulturnih i humanitarnih teškoća. Ujedinjeni narodi će usklađivati djelatnost različitih naroda u ostvarivanju tih ciljeva.
Ujedinjeni narodi su od Drugog svjetskog rata, bez obzira na svoju nesavršenost i neuspjehe mnogih pothvata, opravdali svoje postojanje i pokazali se nezamjenjivom inistitucijom međunarodne suradnje, očuvanja svjetskog mira i sigurnosti.

Osnovana poštanska služba Pony Express
Pony Express, poštanska služba koja je postala poznata u kaubojskim filmovima, prva je povezala obje američke obale i omogućila dostavu pisama i poruka u najkraćemo mogućem roku. Prema slavi bi se dalo zaključiti da je postojala dugo vremena, no zapravo je osnovana 1860. godine, a ukinuta je već sljedeće godine. Krivac ukidanju je prvi transkontinentalni telegraf koji je pušten u promet na današnji dan 1861. godine, što je dokrajčilo Pony Express u par mjeseci.

Preminuo Louis Renault
Osnivač automobilske kompanije Renault umro je na današnji dan 1944. godine pod sumnjivim okolnostima, čekajući suđenje. Naime, u to je doba u nedavno oslobođenoj Francuskoj, protiv njega je pokrenut proces zbog suradnje s Nijemcima. Njegovu kompaniju je zaplijenila i nacionalizirala francuska država. Za života su ga opisivali kao malog Napoleona automobilskog carstva. Dobio je odlikovanje Legije časti za proizvodnju tenka Renault FT-17 u Prvom svjetskom ratu. Radilo se o jednom od najuspješnijih i najrevolucionarnijih tenkova u povijesti. Za vrijeme Drugog svjetskog rata bio je desničarski orijentiran. Svog konkurenta Andréa Citroëna navodno je nazivao “malim Židovom”.Suvremeni povjesničari dvoje je li Renault svojevoljno surađivao s Nijemcima ili je bio prisiljen na to da očuva vlast nad tvornicom, koja bi mu inače bila oduzeta. Nakon Drugog svjetskog rata Renault je bila jedina francuska trajno nacionalizirana tvornica. Ostala je u vlasništvu Francuske do 1996., kad je država prodala 80% kompanije. Renaultovi nasljednici nikada nisu dobili pravu odštetu za oduzetu imovinu.

(www.icv.hr, Foto:Wikipedija)