Stanje na virovitičkim prometnicama i vaši komentari na našim društvenim mrežama

Kaos na virovitičkim prometnicama već je dugo glavna tema na okruglim stolovima, predavanjima, u analizama prometnih stručnjaka, ali i na našim društvenim mrežama. Policija ovih dana provođenjem preventivnih akcija pokušava apelirati na bicikliste i pješake da budu što oprezniji u prometu. Običan reflektirajući prsluk može biti presudan u kasnim noćnim satima, kada i postiže cilj: da biciklist ili pješak bude vidljiviji drugima. S druge strane na vozače se pokušava djelovati akcijama mjerenja brzina, provjerom količine alkohola i pojasa, kao i drugim mjerama kojima se nastoji ukazati da je u vožnji nužno biti oprezan i koncentriran.

DŽUNGLA NA ASFALTU

No, nije uvijek tako. O tome da je promet u Virovitici zamršeno klupko netolerancije, nepoštivanja pravila i ponekad džungla na asfaltu, svjedočite i sami na našim društvenim mrežama i u razgovoru s novinarima. Pročitali smo neke od vaših komentara i prijedloga kako bismo ukazali na važnost opreza svakog sudionika u prometu, bilo da je riječ o pješaku, biciklistu ili vozaču. Praksa potvrđuje da pješaci koji bi trebali gledati na prijelazima to ne čine, biciklisti jure preko pješačkih prijelaza bez zaustavljanja i ulijeću u kružne tokove. Svakodnevnica su i prizori u kojima vozači ne propuštaju pješake i prilikom vožnje razgovaraju na mobitel, a iznimka nisu ni vozači autobusa i teretnih vozila koji situaciju čine još opasnijom. U sve to uvjerili smo se i sami prilikom istraživanja za ovaj članak: na raskrižjima u središtu grada i na kritičnim točkama gradskog prometa proučavali smo (ne)kulturu pješaka, biciklista i vozača. Koliko je oprez važan u prometu, najviše se vidi na pješačkim prijelazima kod župne crkve sv. Roka, bolnice i Malog parka, gdje nerijetko dolazi do stradavanja pješaka i biciklista na koje nalijeću automobili.

ODGOVORNOST NA POJEDINCU

Izgradnjom biciklističkih staza i traka koje se ovih dana uređuju biciklisti će se odvojiti od ostatka prometa, no to će riješiti samo dio problema. Sve dok svaki sudionik u prometu ne shvati da prije svega sam mora paziti na svoju “glavu”, pratiti i poštivati promet u kojem sudjeluje, sav trud policije i drugih službi je uzaludan, poručuje jedan od naših sugovornika. Oprez uvijek mora biti na prvom mjestu jer, kako kaže i naša čitateljica, “u slučaju nesreće, kriv ili ne, cijeli ćeš život nekoga nositi na duši”.

VAŠ GLAS NA NAŠIM DRUŠTVENIM MREŽAMA:

Pitanja o stanju sigurnosti u prometu i sami ste se dotakli na našim društvenim mrežama. Donosimo neke od vaših komentara, u izvornom obliku.

Meni je cesta radno mjesto i u svom radnom vijeku nagledo sam se svega i vjerujte da to što ljudi rade nije nimalo bezazleno. Meni je neki dan biciklist izletio na pješački na 10 metara, a ja s busom vozim 50 ljudi i u sekundi moram odlučiti koga da ubijem, mulu na biciklu ili da 50 osoba u busu okrenem u kanal. Zato, vjerujte mi, znam što govorim!

Slažem se da treba paziti, ali isto tako i sami biciklisti moraju paziti! Koliko ih se vozi bez prsluka što danju, što noću, koliko ih bez zaustavljanja samo skrene na pješački bez da siđu sa istog, koliko ih se nepropisno prestrojava na prometnicama ne dajući signalizaciju rukom… Npr. ide od grada i prestrojava se skretati za Kaufland. Čovječe, već gore kod pruge samo skrene ulijevo, pa ajde da ode do pješačkog pa pređe preko!! Ne!! Pokupiš ga! Tko je kriv? Ti koji si ga pokupio, a drugo, i da nisi kriv, cijeli život nekoga imati pred očima tko ti je završio pod kotačima njegovom greškom!!!

Mogla bi policija malo “upozoriti” i neodgovorne bicikliste koji se po Vtc voze kao da su svete krave. S nogostupa samo nastavljaju preko ceste, ne silaze s bicikala, ponašaju se gore od pješaka, mada i oni idu kao muhe bez glave.

Bilo bi dobro da preventivno zaštite i vozače od zatvora dok im pješaci kao krave na livadi izlijeću pred auto. Ode čovjek u zatvor bez da je kriv. Neka nauče pješake kako se prelazi cesta. Naravno idiota ima i među jednima i drugima.

Svi bi trebali više paziti, previše je prometnih udesa u zadnje vrijeme. Mislim da se radi o neodgovornosti svih sudionika u prometu, kako pješaka, vozača, tako i biciklista. A sada kritika za bicikliste, nogostupi nisu biciklističke staze, osim gdje je to obilježeno. Preko pješačkog prijelaza treba pregurati bicikl, vožnja nije dozvoljena. Ako se preko pješačkog prelaza vozite, više niste pješaci.

Babe preko zebre idu na biciklu, zaletavaju se, uopće ne razmišljaju hoće li se vozač zaustaviti. Očekuješ od djece da će izletavati, a ono ti izleti baba na biciklu! Znam da trebam stati i stanem, i svaki put se iznova čudim kako se voze. Voze se i biciklom po kružnim tokovima iako je policija više puta upozoravala da ne idu biciklom u kružni.

ZA SIGURNIJI PROMET BICIKLISTA

Učenici polažu ispite za upravljanje biciklom, građanima prsluci i navlake za žbice

Podjela reflektirajućih prsluka, navlaka za žbice bicikala, traka za ruke te svjetla za bicikle jedna je od preventivnih aktivnosti Policijske uprave virovitičko-podravske kako bi promet učinili sigurnijim.
– Želja nam je da u prometu svi budu sigurni, ali bez pomoći vozača, pješaka i ostalih sudionika to ćemo jako teško postići – rekao je Miroslav Lalić pozivajući na pojačan oprez, poštivanje prometnih propisa te bolju i kvalitetniju prometnu kulturu.
Jedna od aktivnosti za sigurnije sudjelovanje biciklista u prometu je i program osposobljavanja za upravljanje biciklom za učenike 5. i viših razreda. Dio je to projekta koji se provodi u okviru Zakona o sigurnosti prometa na cestama u kojem sudjeluju Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Hrvatski autoklub. Cilj projekta je povećati sigurnost djece prilikom sudjelovanja biciklom u prometu budući da djeca do 14 godina bez položenog biciklističkog ispita ne smiju sudjelovati u prometu na cesti. Polaganje ispita započelo je u virovitičkoj Osnovnoj školi “Vladimir Nazor” gdje je od 41 učenika ispit uspješno položilo njih 24. Polaganje će se održati i u drugim školama na području županije nakon što se steknu uvjeti i učitelji za to pripreme učenike.

(www.icv.hr, M. Lukačić, Ž. Đaković)