Održana uvodna dva dana 50. Orahovačkog proljeća: Povijest Gutmanove željeznice u orahovačkom kraju bogata je i zanimljiva

Započelo je 50. Orahovačko proljeće, jedna od najvećih i najposjećenijih slavonskih manifestacija koja je i ove godine u organizaciji Grada Orahovice i Turističke zajednice grada, a trajat će punih 10 dana. Manifestacija je otvorena svečanom sjednicom Odbora za kulturne manifestacije, a nastavljena sadržajem Pozdrav proljeću gdje u su čast 50. Orahovačkog proljeća puštane svjetleće lanterne i održana glazbena večer. Potom drugog dana Izlučno natjecanje ŠNIDOR, potom 13. Prvenstvo Europe u kuhanju kotlić gulaša za novinare te natjecanje u športskom ribolovu.

Jedan od najzanimljivijih sadržaja prvog dana bila je svakako izložba pod nazivom ”Slavonsko-podravska željeznica Gutmannova pruga 1884.-1967.” Koju je postavio poznati slavonski željezničar i istraživač povijesti željeznica u Slavoniji te predsjednik Kluba željezničkih umirovljenika Osijek, Zvonko Ćurak. Ćurak je fotografijama, kartama za vlak iz onog vremena, odjećom starih željezničara u koju je i sam bio odjevena na otvorenju pokušao dočarati svu važnost pruge i vlaka i samih željezničara u vrijeme stare Slavonije:

– Današnja izložba je postavljena kao niz fotografija koje su prikupljene općenito o slavonsko-podravskim željeznicama, sredstvima, objektima, željezničkim činovnicima i drugo. Gutmannova željeznica je bila iznimno važna u ono vrijeme, a vrlo dobro povezana i s drugim prugama koje su mogle putovati i roba prevoziti diljem Europe. Pretovar robe je naravno obavljan u Osijeku, Brandanovcima, Čačincima, Noskovcima i Donjem Miholjcu, a poslije Drugog svjetskog rata i u Slatini. Dobar dio fotografija s ove izložbe je upravo vezan za orahovački kraj i vjerujem da će građanima Orahovice biti itekako zanimljiva. Posebno zanimljiva priča je priča o orahovačkim vlakovima, u prvom redu svima dobro poznate Ahcigerke koja je i danas čuva u jednom od orahovačkih parkova i priču o njenom očuvanju.

Naime, kada je zatvorena pruga u ovom smjeru, a prema direktivi sva vozila i vagone je trebalo premjestiti u Osijek na kasaciju. Prije nego je krenula otprava iz Orahovice, grupa ondašnjih željezničara na čelu s poslovođom tvrtke Radlovac Franzom Metzgerom je sklonila lokomotivu koja je tako ostala u Orahovici. Obzirom ba svoje karakteristike i jedinstvenost ima veliku povijesnu vrijednost i Orahovčani to moraju znati i ponositi se njome.Bilo je na Gutmannovim željeznicama i teških nesreća, a jedna od najvećih upravo u Orahovici 04. srpnja 1963. godine. Toga dana u 16:30 krenuo je vlak sa stanice u Orahovici i prilikom prolaska pokraj orahovačkog hotela svi su putnici htjeli vidjeti pjevačicu i glazbu u hotelu pa su svi nagrnuli na desnu stranu,a budući da je tu bila i skretnica, došlo je do prevrtanja nekoliko vagona gdje je poginulo sedam, a ozlijeđeno oko 50 putnika.

Vlak je vozio strojovođa Đuro Mesić.- rekao je Ćurak te ispričao puno zanimljivih i duhovitih anegdota koje su se događale prilikom putovanja, na stanici i općenito vezanih uz slavonsko-podravsku željeznicu. Izložbu je otvorio dogradonačelnik Orahovice Dalibor Fofonjka čestitavši autoru na sjajnom postavu te pozvavši Orahovčane da svakako dođu u hol velike gradske vijećnice i pogledaju jedan dio povijesti svoga grada. Izložba će biti otvorena kroz nekoliko dana Orahovačkog proljeća. (www.icv.hr, vg)