Zavirite u garažu Oldtimer kluba Virovitica: Kad Đevadov “tristać“ upali sirenu i danas vozači uspore “s knedlom u grlu“

U subotu, 15. i nedjelju, 16. kolovoza, u Suhopolju i Virovitici mnogi su svjedočili prometnom vremeplovu – na jednom mjestu okupili su se zaljubljenici u starodobna vozila novoosnovanog Oldtimer kluba Virovitica. Klub je osnovan u lipnju ove godine i u vrlo kratkom vremenu okupio je članove, zaljubljenike u stare mopede, motore i automobile. Da bi članstvo s vozilom bilo potpuno, vozilo mora napuniti 30 godina starosti. S obzirom na novonastalu epidemiološku situaciju i otkazivanje svih manifestacija od proslave blagdana Velike Gospe u Suhopolju do Rokova u Virovitici, Oldtimer klub je održao defile ulicama općine Suhopolje i prigradskim naseljima grada Virovitice.

– Željeli smo ljudima pokazati što točno imamo u našem klubu i barem na ovaj način, u manjoj mjeri, pridonijeti proslavi obilježavanja Dana općine Suhopolje i Dana grada Virovitice – rekao je tajnik Oldtimer kluba Virovitica Ivan Đurđević.

DEFILE KAO IZAZOV

Defile je održan pod pratnjom policijskih službenika Postaje prometne policije Virovitica. S obzirom na starost vozila bilo je tu i tamo sitnih stajanja. Sve je to normalno s obzirom na godine i kilometre koje vozila imaju iza sebe. Očekivano je da automobil postigne visoku temperaturu ili motor otkaže suradnju, no ono što je važno je da su svi, uz sitne poteškoće, ipak stigli na cilj.

– Građani su izvrsno prihvatili ove izložbe i stižu nam same čestitke. Kada smo osnivali klub, namjera nam je bila ta stara vozila spasiti od propadanja i zaborava, ali ujedno i ponovo im pružiti malo poleta. Nebrojeno puta naišli smo na vozila koja ljudi čuvaju napuštenima i koja propadaju, koja su zanemarena, a vlasnici jednostavno ne znaju kakve rijetke primjerke posjeduju – kažu iz Kluba.

SPAŠENI OD ZABORAVA

Upravo je jedan takav motor nedavno spašen od zaborava, doznajemo od vlasnika, profesora Zorana Kozjaka iz Virovitice.

– Radi se o motoru zapadnonjemačke proizvodnje, marke Adler 250 kubika iz 1954. godine, koji je nakon 46 godina mirovanja ponovno registriran i sada plijeni pozornost znatiželjnih prolaznika. Zanimljiv je i podatak da je upravo tih motora na cijelome svijetu trenutno registrirano samo 300 komada – kaže Kozjak.

Još jedan zanimljiv primjerak mogao se vidjeti na izložbi – riječ je o motoru marke Cindap 50 kubičnih centimetara iz 1959. godine, registriran kao povijesno vozilo. Nakon godina i godina stajanja novu nadu podario mu je gospodin Pušić, koji je restaurirao još jedan primjerak viđen u Virovitici, BMW R25/3 iz 1953 godine.

Bilo je tu i primjeraka Tomosovih motora. Tomos, kao uzdanica bivše Jugoslavije sa sjedištem u slovenskom Kopru, proizvodio je ove klasike do unazad nekoliko godina. Imao je i puno uspješnih primjeraka svojih mopeda i motora koji su se počeli proizvoditi daleke 1954. godine. Posjetitelji su tako mogli vidjeti možda i najpopularniji model APN 4 i APN 7 koji je napravljen u limitiranoj verziji od samo 2000 primjeraka 1986. godine.

Bilo je tu i popularnih „automatika“, jednih od većini najdražih gradskih mopeda koji su bili izrazito popularni osamdesetih godina prošlog stoljeća.

NSU Pretis, T12 ili Elektronik 90 također su plijenili pozornost prolaznika. Primjerak viđen u Virovitici jedan je od rijetkih – vlasnik Alen Berda po svoj primjerak Elektronike išao je u Sloveniju prije nekoliko tjedana, a motor je platio kao jedan prosječan polovni automobil (4500 eura).

Bile su izložene i popularne talijanske uzdanice Piggio Vespa vlasnika Ede Puzovića, Dalmatinca s virovitičkom adresom. Kada razgovaramo o talijanskim uzdanicama, jedna od svakako popularnih jurilica bio je i automobil Fiat 124 sport coupe iz 1973. godine, ali i nešto malo sporiji i manji poljski Fiat 126, popularno zvana „peglica“ iz 1990. godine, vlasnika Hrvoja Paloša.

 

MIRIS LADE OSTAJE

Zanimljive su bile i honde proizvedene 1990. godine, od kojih jedna i za američko tržište. Na ovim prostorima donedavno je (dok cijene goriva nisu bile tako visoke) bilo popularno voziti Ladu Nivu. Karlo Makvić ima jednu takvu iz 1978. godine. Otkrio nam je da je posebno zanimljivo da se miris kože u ovom ruskom primjerku i dalje intenzivno osjeti i nakon svih ovih godina.

Popularno vozilo s ovih prostora je i Zastava. Zastavina vozila nekada su bila neizostavan dio obiteljskog voznoga parka, a primjerci koji se čuvaju danas dostižu vrlo visoku cijenu. Jedan od izloženih primjeraka bila je i Zastava 101 iz 1981. godine, vlasnika Ivana Šempera. I danas u svojoj opremi ima krpicu ili popularnu jelensku kožu, bez koje je, stariji čitatelji će sigurno znati, vožnja u tim automobilima za vozača bila nezamisliva.
Crveni „fićo“ također je bio zamijećen, kao i crvena „golf jedinica“, vlasnika Franje Sajberta. Popularni „kec“ također je potpuno restauriran te je kao povijesno vozilo registriran u Hrvatskom oldtimer savezu.

MILICAJAC U „TRISTAĆU“

Vozilo koje je kao i na svim do sada posjećenim izložbama i oldtimer susretima bilo najviše zamijećeno je staro milicijsko vozilo, popularni „tristać“, odnosno Zastava 1300 iz 1968. godine. Vozila od kojih se mnogima kada su ga vidjeli ledila krv u žilama (jer se u šali zna reći da su tada milicajci prvo lupali palicom, a tek onda pitali za ime i prezime) i danas je opremljeno radijskom vezom iz toga doba, rotacijskim svjetlom i zvučnim signalima koji služe isključivo za oltimer izložbe. Vlasnik Đevad Vereget bivši je prometni policajac i policijski službenik u Osijeku. Otkako je u mirovini, kaže, jedina uspomena na vrijeme koje je prošlo je „tristać“ koji je spasio od propadanja.

– Kriminalci nam nisu mogli samo tako pobjeći. Maksimalna brzina ovog vozila je po tvorničkim specifikacijama čak 160 km/h – sjeća se naš sugovornik te kaže da je to bila zaista velika brzina za vozilo koje po današnjim standardima sigurnosti i opreme nije imalo gotovo ništa. Ujedno, brzina i potrošnja bile su silno povezane.

– Tristać je jedan od onih koji prave virove u rezervoaru čim se malo jače stisne papučica gasa – sa smiješkom kaže Đevad Vereget.

Zadovoljni odazivom posjetitelja i pozornošću koju su njihovi oldtimeri privukli iz Kluba zahvaljuju svim sudionicima, sponzorima i građanima koji su bili dio ove prve izložbe Oldtimer kluba Virovitica.

NEMA ODLTIMERA DO FORDA
Povijesni Taunus i “banana“ plijenili pozornost prolaznika

Zaljubljenici u stara vozila kažu da nema oldtimera do Forda, a na defileu i izložbi bilo ih je moguće vidjeti čak tri. Jedan od njih u vlasništvu je Marija Cergolja iz Virovitice, koji je svoj Ford Taunus iz 1979. godine u potpunosti restaurirao te prijavio u Hrvatski oldtimer savez kao povijesno vozilo. Za njega je ishodio certifikat o autentičnosti i pritom dobio i registarsku oznaku PV – povijesno vozilo.

Još jedan autentični oldimer našao se na izložbi, popularno zvana „banana“ – Ford Taunus iz 1963. godine. Zdenko Kratofil znatiželjnike je podsjetio kako je to bilo često vozilo s kojim su se u ono vrijeme gastarbajteri vraćali kući iz rada u Njemačkoj. U Hrvatskoj, pouzdano znamo, uz ovaj postoji još samo jedan takav primjerak. Inače, Zdenko Kratofil je veliki zaljubljenik u oldtimer vozila te je vlasnik nekoliko popularnih motora. U garaži su mu ponosno parkirani i pomno čuvani još i Porsche 924 iz 1984. godine te Mercedes 280 S sa 140 konjskih snaga iz 1968. godine, koji je plijenio punu pozornost posjetitelja u Suhopolju gdje je bio izložen.

PRIPREME U GARAŽI
Na sljedećem defileu pohvalit će se i “bube“, stare Škode, Warburzi…

Još je mnogo vozila koje članovi Oldtimer kluba Virovitica posjeduju i na mnogima pomno rade: restauriraju ih, bojaju i uređuju kako bi već sljedeću sezonu bili spremni. U garažama i radionicama rade i dorađuju popularnu VW bubu, Warburg te jednu zanimljivu Škodu. Sve su to vozila koja imaju i sentimentalnu vrijednost – obitelji, parovi, mladići i djevojke njima su odlazili na more, posao, prvi spoj…

(www.icv.hr, tm)