Projekt “Budi STEMpatičan” među 5 najboljih projekata u Hrvatskoj po glasovima čitatelja Jutarnjeg lista

Foto: K. Toplak

Projekt Virovitičko-podravske županije, Budi STEMpatičan, prema glasovima čitatelja Jutarnjeg lista, je u TOP 5 najboljih EU projekata Hrvatske. U uzbudljivoj utrci i izborima za najbolji županijski EU projekt u kojima je, od 16. rujna kada je otvoreno glasovanje pa do subote 10. listopada u 23.59 kada je zatvoreno, sudjelovalo čak 26.704 glasača, uvjerljivu i nadmoćnu pobjedu odnio je projekt PISMO Sisačko-moslavačke županije, odnosno njezine agencije Simora s osvojenih 8.051 glasova,  čak 30,15 posto ukupnog broja glasova.

Nakon žestoke borbe u kojoj su se nekoliko puta izmjenjivali na prvom mjestu, drugo mjesto pripalo je projektu Mala Barka 2 Primorsko-goranske županije koji je osvojio 6.216 glasova, odnosno čak 23,28 posto, pa su tako dva prvoplasirana projekta osvojila preko 50 posto ukupnog broja glasova u ovom izboru. Treće mjesto osvojila je Brodsko-posavska županija s projektom Pametne škole, četvrto Varaždinska županija s projektom uključivanja učenika pripadnika romske manjine u školski susta, a na petom mjestu je Virovitičko-podravska županija s projektom Budi STEMpatičan.

Nagrada ‘publike’ samo je jedna od nagrada našeg velikog izbora za najbolji EU projekt kojega organiziramo u suradnji s Jutarnjim listom, Hrvatskom zajednicom županija i Uredom EU parlamenta u Hrvatskoj.

Od 21 prijavljenog projekta, pobjednike u četiri kategorije – Doprinos lokalnoj i regionalnoj zajednici, Doprinos prekograničnoj suradnji, Doprinos znanosti i inovacijama i Doprinos poduzetništvu, izabrat će stručni peteročlani žiri u čijem su sastavu dva predstavnika Hrvatske zajednice županija (Senka Bilać, pročelnica Ureda župana Šibensko-kninske županije, i Ilija Cota, ravnatelj Razvojne agencije Vukovarsko-srijemske županije), predstavnica Ureda Europskog parlamenta u Zagrebu (Violeta Simeonova Staničić, voditeljica Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj), te predstavnici projekta Župan.hr (Zdravko Ivić) i Hanza Medije (Marko Biočina, glavni urednik gospodarskog sadržaja Hanza Medije).

Čitav projekt za cilj ima pojačavanje svijesti o važnosti i potencijalu EU,  u poboljšanju životnih uvjeta lokalne zajednice, krajnjih korisnika te hrvatskih građana u cjelini, odnosno gospodarskog razvoja Hrvatske.

Virovitičko-podravska županija u finale ovog velikog izbora za najbolji županijski projekt EU ulazi s projektom “Budi STEMpatičan”, koji je prijavila u kategoriji Doprinos znanosti i inovacijama. Vrijednost projekta bila je 926.091,10 kuna, a prijavitelj je bila Virovitičko-podravska županija s 21 partnerom, 14 osnovnih i sedam srednjih škola. Projekt je trajao 16 mjeseci (od lipnja 2017. do listopada 2018. godine).

Projekt “Budi STEMpatičan” je jedan od 11 odobrenih projekata za koje je Ministarstvo znanosti i obrazovanja donijelo Odluku o financiranju na temelju Poziva – Poticanje rada s darovitom djecom i učenicima na predtercijarnoj razini iz Europskog socijalnog fonda u financijskom razdoblju 2014.-2020.
Virovitičko-podravska županija je prva županija u Hrvatskoj koja je u suradnji s Institutom Ivo Pilar provela projekt kojim se potiče rad s darovitom djecom i učenicima u predtercijarnoj razini, s izradom jedinstvenog modela za prepoznavanje, identifikaciju i rad s darovitim učenicima. Time se poboljšava razvoj potencijala darovitih učenika i omogućava rana identifikacija darovitih u odgojno-obrazovnim ustanovama, njihovo individualizirano poučavanje i učenje tako da ono odgovara njihovim sklonostima, sposobnostima i interesima.

– Ovaj projekt imao je za cilj novi, moderan i racionalan pristup obrazovanju i da se obrazovni sustav približi onima kojima i služi, prije svega učenicima, roditeljima, ali i samoj zajednici u kojoj djeluje. Ovo je samo jedan od projekata kroz koje županija ulaže u obrazovanje, jer ulaganje u obrazovanje nije samo ulaganje u razvoj društva, već je to ulaganje u razvoj gospodarstva – naglasio je virovitičko-podravski župan Igor Andrović po završetku projekta.

Pročelnica Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu, sport i tehničku kulturu Vesne Šerepac rekla je na završetku projekta da je njegov cilj bilo jačanje kapaciteta odgojno-obrazovnih djelatnika za prepoznavanje i identificiranje potencijalno darovitih učenika te pristupanje s razvijenim modelom rada prilagođenim potrebama darovitih učenika.

U sklopu projekta održani su kampovi i radionice za učenike osnovnih i srednjih škola iz područja robotike, informatike, prirodoslovlja… Sve to rađeno je za učitelje, nastavnike i stručne suradnike, a organizirano je od strane Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar iz Zagreba, rekla je tada Šerepac i dodala da su sudionici projekta, u sklopu studijskog putovanja u Beč, posjetili Centar za darovitu djecu s ciljem razmjene iskustva, uspostave suradnje i stvaranja prilika za daljnje zajedničke projekte kako bi se usvojili dobri primjeri prakse.

Jedan od važnijih elemenata održivosti projekta bilo je upravo i jačanje kapaciteta stručnih suradnika, učitelja i nastavnika, koji su kroz edukacije stekli znanja i vještine za identifikaciju, primjenu novih metoda i oblika rada te praćenje napretka učenika darovitih za STEM područja. Radionice u okviru zimskog i ljetnog kampa te radionice za učitelje, nastavnike i stručne suradnike organizirane su od strane Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar iz Zagreba, koji je po postupku javne nabave dobio aktivnosti vezane uz program.

Bilo je uključeno 26 učitelja i nastavnika – jedan iz svake škole partnera, pet stručnjaka iz područja matematike, fizike, biologije, kemije i informatike te 21 stručni suradnik, jedan iz svake škole partnera.

– Kroz projekt su se razvijali modeli identifikacije STEM darovitih i nadarenih učenika, jačali kapaciteti odgojno-obrazovnih djelatnika za prepoznavanje, identifikaciju i rad s talentiranim i nadarenim STEM učenicima, a pritom su se demonstrirali primjenjivost modela i razvoj STEM preporuka i smjernica. STEM obrazovanje je višeslojno, ono nadilazi okvire tradicionalnih školskih područja koja tvore akronim STEM. Osnove STEM obrazovanja moguće je postaviti u najranije djetinjstvo, gdje se djeca igrom i iskustvima u obiteljskom okruženju uvode u svijet STEM-a – rekao je po završetku projekta Josip Burušić s Instituta Ivo Pilar.

Projekt je napisala VIDRA Agencija za regionalni razvoj Virovitičko-podravske županije u suradnji s Upravnim odjelom za prosvjetu, kulturu, šport i tehničku kulturu VPŽ-a i provodio se u 14 osnovnih i sedam srednjih škola s područja Virovitičko-podravske županije. Partneri na projektu su bili: OŠ August Cesarec Špišić iz Bukovice, OŠ Josipa Kozarca iz Slatine, OŠ Ivana Gorana Kovačića iz Gornje Bazje, OŠ Suhopolje, OŠ Vladimira Nazora Nova iz Bukovice, OŠ “Ivan Goran Kovačić” iz Zdenaca, OŠ Antuna Gustava Matoša iz Čačinaca, OŠ Petra Preradovića iz Pitomače, OŠ Voćin, OŠ Mikleuš, OŠ “Davorin Trstenjak” iz Čađavice, OŠ Eugena Kumičića iz Slatine, OŠ Ivane Brlić-Mažuranić iz Orahovice, OŠ Gradina, Strukovna škola iz Virovitice, SŠ “Stjepan Ivšić” iz Orahovice, Industrijsko-obrtnička škola iz Virovitice, Industrijsko-obrtnička škola i SŠ Marka Marulića iz Slatine te Tehnička škola i Gimnazija Petra Preradovića iz Virovitice.  (www.jutarnji.hr, zupan.hr, www.vpz.hr, Fotografija: Kristijan Toplak)