Današnji način života zahtijeva nezavisnog, odgovornog i kreativnog pojedinca, te se od obrazovanja traži razvijanje kreativnog i kritičnog razmišljanja u učenika. Učenici uz kreativnost vezuju nešto pozitivno, zanimljivo i zabavno, a uglavnom je povezuju uz predmete koji podrazumijevaju izradu praktičnih radova. Kreativnosti u školi trebalo bi stoga dati više prostora i to ne samo u predmetima koji su vezani uz praktični rad nego i u ostalima.

Obrazovanje bi trebalo biti proces koji razvija osobnost, talent, kao i djetetove mentalne i tjelesne sposobnosti, da kroz odgojno-obrazovni sustav i način obrazovanja učenici imaju kritičko i kreativno mišljenje. U svemu tome važnu ulogu imaju njihovi učitelji, nastavnici i profesori.

Jedna od njih je i Kristina Horvat Vargović, diplomirana inženjerka agronomije i profesor savjetnik u Industrijsko-obrtničkoj školi Virovitica, koja predaje učenicima zanimanja cvjećar i iza sebe zajedno sa svojim učenicima ima brojne zanimljive projekte koje provodi u okviru škole. I sama je napomenula da s učenicima neprestano treba raditi na toj beskrajnoj kreativnosti, poticati njihovu maštu kroz praktični dio jer danas svijet ipak pokreću ideje i znanje.

– Industrijsko-obrtnička škola Virovitica obrazuje, između ostalog, i učenike za zanimanje cvjećar, koji u svojim teoretskim predmetima slušaju i o cvjećarstvu i aranžiranju, dendrologiji i uređenju unutrašnjih prostora. Sva ta teoretska znanja učenici usavršavaju pod praktičnom nastavom koja je jako bitna za sva zanimanja, pa tako i za zanimanje cvjećar. Praktična nastava je jedan od načina da učenici dođu do potrebnih kompetencija koje će im trebati na tržištu rada nakon završetka školovanja. Naši učenici jedan dio praktične nastave odrađuju i u cvjećarnicama kod obrtnika, što je također bitno jer vide kako sve to izgleda na licu mjesta, od komunikacije s kupcima i njihove potrebe i želje, te primijeniti i kod njih svoje znanje naučeno u školi u tom praktičnom radu.
Jedan dio praktične nastave odrađujemo i u školi, u našem malom školskom vrtu, plasteniku i cvjećarskom praktikumu u kojemu izrađujemo razne  dekorativne predmete – istaknula je Kristina Horvat Vargović.

BANKA SJEMENA, PROIZVODNJA ČAJEVA, MACERATA I HIDROLATA

U školskom vrtu učenici zanimanja cvjećar uzgajaju razno ljekovito bilje (lavanda, smilje, ružmarin, kadulja, matičnjak), igličaste zimzelene i listopadne dendrološke vrste, jednogodišnje i dvogodišnje cvijeće, te trajnice. Osim toga, imaju i vlastitu banku sjemena koje njeguju i čuvaju već desetak godina, šezdesetak vrsta cvijeća, voća i povrća.

– Od samim početaka učenike učimo o važnosti očuvanja starih sorti voća i povrća, a već petu godinu zaredom naši maturanti nose kući i sade sami starinske sadnice voćnih vrsta (jabuke, kruške, breskve i šljive) koje su proizveli, uzgojili u školi na praktičnoj nastavi tijekom svog trogodišnjeg školovanja. Naime, u prvom razredu siju razne vrste podloga za cijepljenje, u drugom razredu vrše vegetativno razmnožavanje cijepanjem, a u trećem razredu odnose kući i sade odabranu voćku u svoj vrt. Na taj način uče kako proizvesti podlogu, odabrati plenku i naučiti cijepiti određenu voćnu vrstu te kako je njegovati i zasaditi. Proizvode sadni materijal i potiču sadnju raznovrsnih biljnih vrsta u svom mjestu i okolici. Osim što nauče proizvodnju, učenici uče i o primjeni ljekovitih bilja i drugih vrsta pa tako proizvodimo čajeve od ljekovitog bilja koje je proizvedeno u školskom vrtu (matičnjak, kadulja), izrađujemo macerate i hidrolate od lavande, smilja i ružmarina, te uzgajamo ljute papričice koje sušimo i ukiseljavamo – kazala je Kristina Horvat Vargović. 

Kroz taj rad do izražaja dolazi zajedništvo i ponos na svoj vlastiti rad svakog ponaosob učenika, ističe se ekološka osviještenost i odgovornost prema okolišu kroz izradu raznih predmeta. Uči ih se praktičnim znanjima o vrtlarskim radovima i životinjama u svom okruženju, a uspješno sudjeluju i u zajednici.

S obzirom da škola njeguje uzgoj raznih biljnih vrsta, i ove su se godine vrlo rado uključili u kampanju „Zasadi drvo, ne budi panj“. Ove godine sadni materijal koji proizvode podijelili su građanima Virovitice te odgojno-obrazovnim ustanovama u gradu (vrtić i osnovne škole) i Županijskom volonterskom centru KrEdA. Ukupno 100-tinjak sadnica posađeno je tijekom studenog na privatne posjede naših sugrađana i posjede odgojno-obrazovnih ustanova.

ODMALENA RAZVIJATI OSJEĆAJ ODGOVORNOSTI PREMA PRIRODI

Sredinom rujna učenice maturantice zanimanja cvjećar s nastavnicom Kristinom Horvat Vargović održale su radionicu izrade „hotela“ za kukce u Dječjem vrtiću „Cvrčak“, s kojima imaju dugogodišnju suradnju i rado se odazivaju njihovom pozivu na razne kreativne radionice. Nastavnica im je tom prigodom govorila o važnosti kukaca te o njihovoj ulozi u organskom vrtu koji predstavljaju dom brojnim živim organizmima koji sudjeluju u prirodnim i biološkim procesima, a nakon toga malene ruke prionule su poslu – izgradi hotela za svoje nove prijatelje u vrtu. Gotovi hotel vrtićarci su zajedno sa svojim odgajateljicama postavili u vrt kako bi se u njega mogli nastaniti novi stanari. Cilj ove suradnje je bio prenošenje znanja i ideja mlađim generacijama, te razvijanje kreativnosti, mašte, vizualne percepcije i radne sposobnosti, kao i usmjeravanje djece vrtićke dobi na brigu o okolišu.

Osim toga, lijepo su surađivali i s učenicima 2. razreda Katoličke osnovne škole  Virovitica kojima su prilikom njihova posjeta školi tijekom jesenskih mjeseci pokazali jesenske aktivnosti, te ukazali na važnost „hotela“ za kukce te izradu hranilica za ptice. Osnovnoškolci su tom prigodom naučili praktična znanja o vrtlarskim radovima i životinjama u svom okruženju, a srednjoškolci ostvarili ishode međupredmetnih tema uspješnog sudjelovanja u zajednici i odgovornosti prema okolišu.

A da interes za zanimanje cvjećar postoji, da se osnovnoškolci odlučuju upisati upravo tu školu, potvrdila nam je i naša sugovornica.

– Već treću godinu zaredom naša škola upisuje redovno prvi, drugi i treći razred zanimanja cvjećar. Po godini upisujemo 10 učenika, a imamo i mladića i djevojka. Vrlo su zainteresirani, kreativni, vole prirodnu i svjesni su važnosti očuvanje prirode i biološke raznolikosti. Moram priznati da mi je s njima jako lijepo raditi i velika su mi inspiracija u mojem radu – istaknula je Kristina Horvat Vargović.

Važno je stoga voditi računa o tome da već kod sasvim male djece počnemo razvijati ljubav prema prirodi, jer to može biti kvalitetno obiteljsko vrijeme provedeno na svježem zraku. Jedan od načina da to učinimo jest da djecu od malih nogu angažiramo kao pomoć u vrtu. Za mnoge je rad u vrtu jedna od aktivnosti koje najbolje opuštaju jer ovaj rad pomaže u smanjenju razine kortizola, tzv. hormona stresa. Kao što je i naša sugovornica istaknula, vrtlarstvo je umjetnost koja cvijeće i biljke koristi kao boju, a tlo i nebo kao platno.

Stoga za kraj poruka svima: „Sadite drveće – biljke jer su bitne za naše zdravlje, proizvode kisik, dom su mnogim životinjskim vrstama, proizvode hranu za ljude i životinje te smanjuju zagađenja zraka i tla.“

(www.icv.hr, rtk)