Kreativnost, ali i stručnost donijeli su Virovitičko-podravskoj županiji ove godine po prvi put zlato na WordSkills Croatia 2025. natjecanju i to u domeni učenika s teškoćama. Leonarda Đanić iz Pitomače, učenica drugog razreda smjera pomoćna krojačica i Mihael Žiher iz Turanovca, učenik drugog razreda smjera pomoćni kartonažer u Centru za odgoj, obrazovanje i razvojnu podršku dr. Terezija Salaj Rakić Virovitica (COOR) osvojili su prvo mjesto za svoju torbu i unikatnu kutiju iz recikliranih materijala koje su sami izradili.
TRAPERICE I TROKUTI
Ponos je višestruk – uz veliku konkurenciju iz cijele Hrvatske, Leonarda i Mihael osmislili su i izradili proizvod koji je već na samom natjecanju postao pravi hit. Naime, torba preko ramena, napravljena od korištenih traperica i drugih materijala, posebno ukrašena, u koju stanu i knjige, bilježnice, novčanik, sve ženske sitnice, pa i laptop, moderna je i praktična, zapakirana u posebno izrađenoj kutiji te je vrlo brzo postala predmet želje brojnih sudionika, natjecatelja, pa i članova žirija.
Upravo je potražnja najbolji dokaz da učenici kvalitetno rade u svojim smjerovima te da, kad školovanje završi, imaju „adut u rukama“ za tržište rada. A to je jako važno jer se učenici s teškoćama danas još uvijek teško zapošljavaju, unatoč brojnim poticajnim mjerama i prilikama koje za njihovo zapošljavanje država nudi poslodavcima.
-Iako je bilo jako puno upita da je prodamo, nije bila za prodaju, već samo za prezentaciju na smotri. Rekli su nam, što god da smo donijeli, prodalo bi se, a to nam je jako velik vjetar u leđa – o kvaliteti rada i razlogu ponosa, jednako vrijednom kao i nagradi, govore mentori, Natalija Vidak i Vedran Stanić.
Leonarda je kreativna i vrijedna učenica koja je sama osmislila izgled i dijelove torbe, a potom je na natjecanju samostalno žiriju prezentirala izradu do najsitnijih detalja.
– Predstavila sam da je riječ o recikliranom materijalu, starim trapericama koje smo morali parati, da dobijemo dijelove od kojih smo kasnije izradili cijelu torbu. Zadovoljava svim uvjetima; ima ručku, preklop, dugmadi, džepove, podstavu, prednji i stražnji dio. Neki njeni dijelovi nastali su ručnim šivanjem, neki na stroju, zatim je uslijedilo peglanje, umetanje ručke i ostatak detalja – ispričala nam je Leonarda, pokazujući zahtjevan uzorak na preklopu torbe, koji joj daje dubinu i moderan izgled – niz „trokuta“ uklopljenih u mozaik boja.
„ŠIVANJE ME SMIRUJE“
Govoreći o zahtjevnosti, Leonarda ocjenjuje kako je torbu ipak lakše sašiti nego odjevni predmet kao što je haljina, hlače, košulja ili suknja, a što također šiva u školskom praktikumu. Ističe kako voli razmišljati o oblicima, detaljima, ali i funkcionalnosti samog predmeta koji nastaje uz pomoć igle, konca, škara i različitih materijala.
– Šivanje sam izabrala za svoje zvanje jer me smiruje, volim cijeli proces, od ideje do gotovog predmeta jer je svaki drugačiji i ima svoju svrhu. Ovo mi zlato govori da sam na dobrom putu, pa već i za iduću godinu imam par ideja – sa smiješkom kaže.
Iako je tek drugi razred, Leonarda posjeduje određenu zrelost u likovnom i umjetničkom izričaju koji potom primjenjuje na konkretnom predmetu, odnosno, u praksi. Sve će joj to jako dobro doći, pohvaljuje ju Natalija Vidak, inženjerka odjevne tehnologije i nastavnica stručne prakse u COOR-u, budući da Leonarda nakon završene škole želi raditi u struci.
Prvo s URIHO-m (Ustanovom za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, op.a.), s kojom godinama COOR uspješno surađuje, a potom i otvoriti nešto svoje, dodaje Leonarda.
-Krojačice moraju imati taj kreativni duh u sebi, a Leonarda ga ima. S njom je lijepo i lako raditi jer je samostalna i zna točno što je osmislila i kako će to i ostvariti – kaže mentorica Natalija Vidak.
Za učenike pomoćnih zanimanja prilika na tržištu rada nakon završene škole je u otvaranju vlastitog obrta, a do tada, praksa kroz rad sa obitelji, poznanicima i prijateljima – popraviti suknju, skratiti hlače, suziti košulju, sve što svladaju u dobro opremljenom praktikumu i na stručnoj praksi u poduzećima, trgovinama i obrtima s kojima surađuju tijekom školske godine, mogu iskoristiti kod kuće i tako zadržati vještinu, doznajemo od N. Vidak.
UZBUĐENJE ZAMIJENILO TREMU
Dok je Leonarda osmišljavala izgled i dijelove torbe od traperica i drugih recikliranih materijala koje školi donose donori i suradnici, Mihael je imao isti zadatak za kutiju.
-Također sam koristio reciklirane materijale koje dobivamo kao škola, rezao i sastavljao dijelove kartona, kako bi kutija odgovarala torbi i sve lijepo izgledalo. Snimili smo i film kako je sve nastalo, a kad su najavili da smo osvojili prvu nagradu, bio sam baš sretan. Super je bilo što smo se poslije malo i počastili – odaje nam ponosan Mihael. I on je cijeli proces izrade sam morao prezentirati na natjecanju, a tremu je zamijenio uzbuđenjem zbog pohvala koje su dobili već u startu.
COOR je ove godine na WorldSkills Croatia natjecanju sudjelovao po prvi put, a prvo zlato i Mihaelu, Leonardi, mentorima, školi, a nadasve roditeljima, jako puno znači.
ZNANJE I POTENCIJAL
Vedran Stanić, diplomirani inženjer grafičke tehnologije i nastavnik strukovnih predmeta u COOR-u, kaže kako su prijavu i sudjelovanje na natjecanju napravili u okviru Erasmus + projekta „Budi OK, budi obrazovan, budi kompetentan“, a koji ima za cilj što lakše zapošljavanje učenika nakon srednje škole. Mihaela, kojem je mentorirao izradu kutije, hvali kao marljivog, detaljnog i urednog učenika koji će kvalitetno odraditi posao.
-Naši su učenici na ovom natjecanju pokazali da imaju znanje i da su vrijedni, sposobni i da imaju niz kvaliteta za budućnost. Nadam se da će im se nakon završene srednje škole vrlo brzo ukazati prilika za zaposlenje. Jako smo ponosni na njih. Trenutno imamo sreću da je jedan od učenika iz prethodnih generacija ostao zaposlen u tvrtki Grafiti Becker, gdje je odrađivao i svoju praksu, no dosta učenika ne radi u svojim zanimanjima, već u drugim djelatnostima. I to nam je drago čuti, za svaku prekvalifikaciju koju su prošli, ako već za njih nema dovoljno mjesta u samoj struci, RH plaća prekvalifikaciju. Država također stimulira poslodavce da u obzir uzmu i naše učenike, tvrtka ima plaćene doprinose i plaću za djelatnika pa u tome naši učenici vide priliku, koja im je, kao i njihovim obiteljima, potrebna – kaže Vedran.
U Srednjoj školi danas je ukupno 17 učenika, a u drugom razredu, koji pohađaju Leonarda i Mihael, njih je sedam. Svi su vrijedni, svi se trude i svladavaju vještine koje će im u budućnosti osigurati kruh u rukama.
PRIPREMA ZA TRŽIŠTE
-Veliku priliku naši učenici vide u suradnji s URIHO-m, koji u svojim pogonima zapošljava oko 60 posto osoba s teškoćama. Svake im godine redovno idemo u posjete, kako bismo naše učenike upoznali s proizvodnim programima, ali i činjenicom da osoba s teškoćama nije ograničena svojom teškoćom, već da može kvalitetno sudjelovati u proizvodnom procesu. Imamo izvrsnu suradnju i sa srednjom školom Centra za odgoj i obrazovanje Zagreb i Centrom za odgoj i obrazovanje Juraj Bonači u Splitu, koji ima i svoju trgovinu u kojoj učenici s teškoćama mogu prodavati svoje proizvode. Surađujemo i sa strukovnim školama i javnim ustanovama u Virovitici te tvrtkama iz grafičke i krojačke struke. Sa svima smo u komunikaciji, posjećujemo se, izmjenjujemo iskustva, izrađujemo predmete, dogovaramo suradnju na obostrani napredak i korist naših učenika – ističe nastavnik Vedran.
U konkurenciji industrijske, masovne proizvodnje odjeće, autentičnost košulja, hlača, torbi, pregača, a potom i unikatne ambalaže koja svemu stavlja „točku na i“ prilika je za učenike COOR-a da se već tijekom školovanja istaknu i na ovaj način polako pripreme svoje mjesto na tržištu rada u budućnosti.
Ako je suditi prema potražnji za dosadašnje predmete – torbe i odjeću, kutije i drugu ambalažu, koji dolaze iz COOR-a i koji nisu uniformirani, već drugačiji i posebni, za Mihaela, Leonardu i druge srednjoškolce, to je mali znak nade da će, kad se jednom otisnu u obrtničke vode, imati sigurnu bazu kupaca.
Do tada, njima i mentorima možemo poželjeti da je zlato koje su osvojili na najvećem spektaklu strukovnog obrazovanja u ovom dijelu Europe u kategoriji učenika s teškoćama samo prva nagrada u nizu za predan i kvalitetan rad.
(icv.hr, mlo)