U emisiji ICV radija „Nedjeljom aktualno“ gostovali su direktor tvrtke Virkom Damir Marenić, direktor tvrtke Poslovni park VTC Matija Mustač, pročelnik za komunalne poslove i graditeljstvo grada Virovitice Kristijan Sabo. Tema emisije su bili infrastrukturni problemi i projekti u gradu.
O problemu s kanalizacijskom mrežom u Fuisovoj i Strossmayerovoj ulici Damir Marenić je, između ostaloga, rekao:
– Tamo je drvored koji je stasao, ima prekrasne krošnje. Osim što ima krasnu krošnju jednako tako ima i vrlo razvijen korijeni sustav koji je vrlo agresivan. Prije 6-7 godina prvi put se to pokazalo u sušnom ljetnom periodu. U nedostatku vlage korijen je tražio izvor. Kada korijeni sustav jednom uđe u kanalizaciju razvija se vrlo brzo. Korijen promjera kao vlas kose ili kao iglica, razvije se toliko da začepi cijelu kanalizaciju koja je profila šesto. Vadili smo to korijenje dugačko 4-5 metara iz sustava. Pokušavali smo specijalnom opremom rješavati takve probleme in situ. To više nije moguće, nego u drastičnim situacijama moramo raskopati samu kanalizaciju te potpuno zamijeniti dio cjevovoda. Najčešći ulazak korijenog sustava nije kroz primarnu kanalizaciju nego kroz priključak. Priključak je uvijek na manjoj dubini i bio je u nadležnosti korisnika. Nakon raskopavanja vidimo da su ugrađivane cijevi bez brtvi i to je prostor kroz koji korijen može proći. U suradnji s Gradom, poduzeli smo jedan drastičan zahvat na samoj krošnji, ali nije pomoglo. Jedino rješenje će na kraju biti uklanjanje drvoreda i dodatna pažnja kod budućih sadnji – rekao je Marenić, a tu temu komentirao je i pročelnik Sabo:
– Upravo ide treća faza projekta Grad koji diše. U sklopu projekta ćemo u Vinogradskoj i Fuisovoj ulici, ovog ljeta, ukloniti postojeći drvored i posaditi novi. Odabrat ćemo vrste drveća koje neće imati takav korijen da ulazi u infrastrukturu odvodnje. Strossmayerovu ulicu nećemo dirati dok ne vidimo hoće li uspjeti orezivanje – rekao je Sabo, a Marenić dodaje:
– Molimo građana za strpljenje. Radimo na tome da se problem riješi u najkraćom mogućom ruku. Kada se dogodi ta vrsta problema treba se javiti u Grad ili Virkom. Takav iskop je vrlo zahtjevan ali ako se utvrdi da je korijeni sustav uzročnik problema, Virkom sve odradi o svom trošku kao redovno održavanje mreže – naglasio je.
Damir Marenić je govorio i o rješavanju problema odvodnje oborinskih voda, pogotovo u svjetlu klimatskih promjena.
– Tamo do 2015.-2016. godine smo imali puno većih problema i to od Mihanovićeve ulice do Južnog bloka. Kod svake oborine većeg intenziteta došlo je do izlijevanja. Nakon toga smo radili simulaciju, matematički model, koji nam je pokazao ono što smo mi već znali s terena. Na osnovu toga smo projektirali i izgradili rasterećenja. Jedno od ključnih rasterećenja je Južni kolektor koji je izgrađen paralelno s prugom kroz bolnicu pa sve do Kauflanda. Taj kolektor prikuplja svu brdsku vodu da ne bi ušla u kanalizacijski sustav u centru. Radili smo rasterećenja na otvorenim vodotocima, Ođenici i kanalima Hrvatskih voda. U Gradskom parku je omogućeno rasterećenje jer opkop oko parka ima kapacitet nekoliko tisuća kubika a prihvatljivo je da takva voda završi u prirodi. Kanalizacija nije projektirana i ne može se projektirati za odvodnju velikih količina oborinskih voda. Izuzetak je strogi centar Virovitice. Svi ostali koji imaju spojene rine na kanalizaciju trebaju ih odspojiti jer ćemo raditi kontrole. Svjesni smo da ono što je prije bila stogodišnja oborina, ona koja se može očekivati jednom u sto godina, je postala desetogodišnja, odnosno dešava se jednom u deset godina. Taj period se i skraćuje – istaknuo je, a dotakao se i investicija u infrastrukturu na području Virovitice.
– Moram reći da smo u proteklih 15 godina iskoristili sve potencijale sufinanciranja izgradnje vodnih građevina i tu smo zaista uspješni. Prije 15 godina, kroz Svjetsku banku, rješavali smo prigradska naselja. Kroz aglomeraciju Virovitica rješavali smo točkaste probleme i dijelom još prigradska naselja. Napravili smo vlastiti uređaj za pročišćavanje otpadnih voda. Uređaj koji smo prije koristili je bio u privatnom vlasništvu. Očekuje se da sva infrastruktura bude provedena do stambenih objekata. Struja i vodu se relativno brzo riješe. Kanalizacija je zahtjevnija. Uvijek imamo više zahtjeva za priključenje kanalizacije a radimo ih po godišnjem planu. Moramo raditi na održavanju postojeće mreže jer je Europa zamislila da se jednom plača za proširenje a nadalje se moraju osigurati sredstva za amortizaciju građevine. Vijek trajanja takvih građevina je većinom od 30 do 50 godina te moramo kontinuirano ulagati i u one koje su izgrađene prije 50 godina – rekao je.
Matija Mustač, direktor tvrtke Poslovni park, je govorio o izgradnji parkirališta na području grada.
– U Viroviticu iz dana u dan pristiže sve veći broj vozila te je sve teže pronaći parkiralište. Planiramo proširiti broj parkirališta. Kristijan Sabo, gradski pročelnik za financije i ja bili smo u HBOR-u da dogovorimo kredit za nadzemnu garažu s 300-tinjak parkirnih mjesta. Nalazila bi se iza Robne kuće, u Mihanovićevoj ulici, na postojećem parkiralištu. Imala bi četiri etaže a procijenjena vrijednost je oko 7 milijuna eura. Planiramo svake godine nova parkirališta pa tako gradimo cestu i parkirališta od bolnice do spojne ceste, paralelno s ulicom Ljudevita Gaja. Duljina je 285 metara s 30-ak parkirnih mjesta, urbanom opremom i rasvjetom. Praktički gradimo novu ulicu. Imamo u planu napraviti parkiralište iza Općinskog suda, odnosno Županije i Policije. Projekt je zahtjevan jer imovinsko-pravni odnosi nisu do kraja riješeni. Projektom je predviđeno 125 parkirnih mjesta a ulaz – izlaz bi bio na sjecištu ulica Pavla Radića i Ljudevita Gaja. U planu je promet u centru grada, oko parka, preusmjeriti u jednosmjerni te bi dobili stotinjak parkirnih mjesta za osobna vozila te nekoliko pozicija za autobuse. Iako imamo dozvole da gradimo parkirališta širine 2,20 m i dužine 5,50 m, mi zbog sve većih dimenzija novih vozila radimo parkirna mjesta široka 2,50 ili 2,70 metara – rekao je Mustač, a dotaknuo se i javnog gradskog prijevoza u Virovitici.
– Potpisali smo ugovor s gradom Viroviticom. Bit ćemo komunalni i javni prijevoznik. Do kraja petog mjeseca moramo izvršiti prijavu prema Ministarstvu prometa kako bi potpisali ugovor za dobivanje bespovratnih sredstava u iznosu 1,7 milijuna eura. Prijavu nam pomaže raditi razvojna agencija VTA. Studija nam je gotova. Trebali bi za dva tjedna raspisati Javnu nabavu. Kupit ćemo pet električnih autobusa za javni gradski prijevoz, a za njih ćemo dobiti bespovratna sredstva. Aplicirali smo, prijavili se, lobirali i Virovitica će dobiti tri autobusa s 25 mjesta i dva s 55 mjesta. Prema studiji ćemo gradskim prijevozom obuhvatiti sva prigradska naselja osim Korije koja je pokrivena županijskim linijskim prijevozom. Centar grada ćemo pokriti s manjim autobusima jer su kraćeg dometa, dok ćemo veći autobusima pokriti prigradska naselja. Karta će koštati 1 euro, a vrijedit će sat vremena. U sat vremena ćete moći prelaziti iz jednog autobusa u drugi. Za učenike osnovnih škola mjesečna karta će koštati 5 eura. Za srednjoškolce 10 eura, za umirovljenike 15 a za socijalno ugrožene 5 eura mjesečno. Mjesečna karta za građane će biti 25 eura. Virovitica je jedan od 17 gradova u Hrvatskoj koji će tim projektom riješiti gradski prijevoz. Planiramo sve napraviti da u prosincu 2025. počnemo prevoziti građane – rekao je Mustač.
Pročelnik Sabo je rekao kako se planira rasteretiti promet u centru Virovitice.
– Zamišljena su tri prstena kojima se planira rastereti centar grada. Prvi prsten je sam centar gdje bi uspostavili jednosmjerni promet s dodatnim parkirnim mjestima. Drugi prsten bi bio Mihanovićeva ulica, ulica Stanka Vraza, pa prolaz u ulicu Vladimira Nazora, Ivana Gorana Kovačića i Pavle Radića. Treći prsten je ovo sada što radimo, ulica Kralja Petra Krešimira IV iz Matije Gupca do Strossmayerove zatim Vinogradska, Fuisova u sklopu projekta za koji imamo dozvolu a Hrvatske vode će napraviti dio radova na mostu preko Ođenice te ćemo tako spojiti Južni blok i dalje Spojnom cestom do bivše Bille. Sukladno prometnoj studiji planiramo i razvijamo sve prometnice – rekao je Sabo. Kada su u pitanju prigradska naselja Kristijan Sabo ističe:
– Godinama sustavno rješavamo potrebe u prigradskim naseljima. Ove godine smo u Mlinskoj ulici u Sv. Đurđu asfaltirali dva odvojka, u Golom brdu Vinogradski put, u Rezovačkim Vinogradima odvojke šest i sedam. U Čemernici smo asfaltirali ulicu uz prugu. Planiramo u Sv. Đurđu urediti Štruklinov jarak. Kroz godine smo 90 posto svih klanaca uspjeli riješiti što se tiče infrastrukture. Sve radimo u suradnji. Poslovni park i Virkom su gradske tvrtke i na redovnim kolegijima s Gradonačelnikom planiramo radove da izbjegnemo probleme. Počeli su radovi na javnoj rasvjeti prema Podgorju. U planu je veliki kružni tok kod Groblja koji će spajati novu cestu i cestu prema Podgorju i Sv. Đurđu. Uskoro će izaći natječaj za novi autobusni kolodvor pa bi svu infrastrukturu mogli provući kroz taj natječaj. Rješavamo biciklističke staze i nogostup od groblja prema Sv. Đurđu i Podgorju. Građani traže da se odradi pješačka staza od Rezovca do Rezovačkih Krčevina. Već duže vrijeme imamo projekt za nogostup od Laništa do Rezovca. U Rezovcu nedostaje pješački most, pa djeca koje idu u područnu školu moraju izaći na prometnicu. S Hrvatskim cestama pregovaramo da od Željezničke stanice u Virovitici do centra Suhopolja naprave rekonstrukciju Državne ceste te da se napravi nogostup i biciklistička staza s južne strane. Planiramo nogostup i biciklističku stazu prema ribnjacima jer se na toj dionici građani kreću u velikom broju – rekao je, a na pitanje o troškovima održavanja drvoreda i zelenih površina u Virovitici kaže:
– Grad godišnje naplati oko 2,4 milijuna eura komunalne naknade, a to su sredstva koja se zakonski moraju koristiti za održavanje. Sva trenutačna održavanja na području grada koštaju oko 2 milijuna eura. Održavanje zelenih površina i parkova odnosno površina na kojima nema kretanja motornih vozila su oko 600 tisuća eura. Košnja trave za sve površine koje održavamo u gradu je godišnje između 200-250 tisuća eura. To su ozbiljni iznos i ozbiljna sredstva. Trend u Europi je da se smanji broj košnji zbog očuvanja flore i faune na urbanim područjima. Mi se trudimo da svi koji dođu u Viroviticu mogu vidjeti da je to lijep i uređen grad – rekao je Sabo te pozvao građane da sve komunalne probleme i prijedloge jave u info centar na besplatni telefon 0800 9995.
(icv.hr, mk)