DAN 112 Prošle godine zaprimili gotovo 20 tisuća poziva: Građani shvaćaju važnost broja, zlonamjernih poziva bilo samo 27

Foto: icv.hr, ilustracija

Vijeće Europskih zajednica donijelo je 29. srpnja 1991. godine Odluku o ustanovljenju jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112, koji sve hitne službe integrira u jedinstveni sustav. Predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe su 11. veljače 2009. godine potpisali tripartitnu deklaraciju kojom je taj dan (11. veljače) ustanovljen kao Dan europskog broja 112, a ove se godine proslavlja 30 godina djelovanja te žurne službe u EU.

Jedinstveni europski broj za hitne službe 112 u Republici Hrvatskoj uveden je 11. veljače 2005. godine, čini ga 20 županijskih centara 112, a jedan od njih je i Područni ured za zaštitu i spašavanje Virovitica koji zajedno sa Županijskim centrom 112 na svojoj adresi u Ulici Tomaša Masaryka djeluje od 2007. godine, a o brojnim zadaćama koje su pred njima tim povodom informirao nas je voditelj Centra Zdenko Čapo.

– Sustav koordinira hitne službe, zaprima obavijesti o neposrednim i nadolazećim opasnostima te provodi uzbunjivanje građana skrećući pozornost na opasnost uz istovremeno pružanje informacija o vrsti opasnosti i mjerama koje je potrebno poduzeti. Putem broja 112 zaprimaju se sve vrste hitnih poziva, a u skladu s utvrđenim procedurama pozivi se prosljeđuju u teritorijalno i strukovno nadležne prijavno – dojavne jedinice hitnih službi ili im se temeljem dojave informacije prenose – rekao nam je Zdenko Čapo uz napomenu da se svake godine broj nenamjenskih i zlonamjernih poziva smanjuje.

– To govori o educiranosti naših građana o namjeni našeg Centra i ozbiljnosti posla s koji se bavimo. Tijekom protekle godine primili smo ukupno 19.483 poziva, a od tog broja 15.019 ili 77,09 posto bilo je namjenskih poziva. Nenamjenskih poziva bilo je 4437 ili 22,77 posto, dok je zlonamjernih poziva u prošloj godini bilo samo 27 ili 0,139 posto. Prisjetimo se da smo u našim počecima primali i nekoliko tisuća zlonamjernih poziva godišnje, a 2009. godine su nas neki brat i sestra zvali čak 2002 puta jer im je, kako su rekli, bilo dosadno. Svijest naših građana uvelike se promijenila i sada ni približno nemamo takvih problema – rekao je Zdenko Čapo, napomenuvši pritom da je prošla godina bila specifična, jer Hrvatsku su zadesile dvije nesreće, COVID-19 i potres koji se osjetio i u našoj županiji.

– Izvanredne situacije uzrokovane potresima i pandemijom COVID-19 utjecale su na povećanje aktivnosti u sustavu civilne zaštite i hitnih službi, tako da smo u prošloj godini zaprimili 2532 poziva vezanih uz COVID-19.

Od ukupnog broja od 19.483 poziva najveći broj njih 4.959 ili 40,76 posto odnosio se na medicinske pozive, odnosno one koji su vezani uz medicinske teže ili lakše intervencije, što je i uobičajena brojka svake godine. Na složene pozive koji su u kontekstu potrebe za razne tehničkih intervencije, kvarove na tvorničkim ili kućnim postrojenjima, otpalo je 32,34 posto ili ukupno 3.935 poziva. Sigurnosni događaji, odnosno oni kojima je temelj ugroza stanovništva vezana uz prometne nesreće, elementarne nepogode, nasilje u obitelji ili druge vrste nasilja bili su zastupljeni s 24,35 posto ili 2.963 poziva. Najmanji broj poziva, njih 310 ili 2,54 posto odnosio se na vatrogasne pozive, odnosno pozive vezane uz potrebu vatrogasnih intervencija – kaže Čapo, napomenuvši na kraju da će se okrugla 30 godišnjica jedinstvenog broja 112 zbog epidemioloških mjera obilježiti radno.

(www.icv.hr, bs)