U ovotjednoj Informativki gosti ravnatelj IOŠ Slatina Mladen Graovac i nastavnik Vedran Runje

Naš kraj, a posebice grad Slatina ima dugu tradiciju uspješnog školovanja učenika za obrtnička zanimanja. Veliki doprinos tomu daje Industrijsko-obrtnička škola Slatina. U današnjoj „Informativki“ o radu škole i uvođenju inovativnih metoda i alata podučavanja kojima se postižu bolji obrazovni rezultati i uspješnija inkluzija s učenicima, o aktivnostima koje pridonose atraktivnosti obrtničkih zanimanja, ali i brojnim inovativnim programima koje osmišljavaju djelatnici škole kroz ERASMUS + projekte predstavli su ravnatelj Industrijsko-obrtničke škole Slatina Mladen Graovac i spec. ing. mech., nastavnik strojarskih predmeta u Industrijsko-obrtničkoj školi Slatina i ujedno voditelj Centra izvrsnosti novih tehnologija Virovitičko-podravske županije Vedran Runje.

Virovitičko-podravska županija, a posebice grad Slatina ima dugu tradiciju uspješnog školovanja učenika za obrtnička zanimanja. Daleke 1922. godine u Slatini je osnovana Šegrtska škola, koju je u prvoj godini postojanja pohađalo 150 učenika. Nakon Drugoga svjetskog rata Šegrtska škola je radila kao samostalna škola sve do 1. studenoga 1970. godine kada se udružuje u Srednjoškolski centar Podravska Slatina. Danas Industrijsko-obrtnička škola čuva tradiciju obrtništva jer učenici ove škole postižu zapažene rezultate na svim razinama natjecanja, županijskim i državnim, kako iz programa ugostiteljstva tako i iz strojarstva i drugih programa. A ono što posebno pridonosi uspjehu učenika su profesori i profesorice, majstori i stručni suradnici škole koji svojim znanjem, voljom i nesebičnim radom pridonose uspjesima učenika i učenica.

U svoj rad ova škola uvela je i brojne inovativne metode i alate podučavanja kojima postiže bolje obrazovne rezultate i uspješniju inkluziju s učenicima, pridonose atraktivnosti obrtničkih zanimanja, ali i provode brojne inovativne programe koje osmišljavaju djelatnici škole kroz ERASMUS+ projekte. Između ostaloga, radi se o projektima: Inovativni nastavnici za uspješnije učenike, CNC – alati za budućnost i program ERASMUS+ KA 229 nastao s ciljem razvijanja jezičnih vještina učenika upotrebom suvremenih i inovativnih oblika i pristupa podučavanja, kao i razmjenom dobrih praksi podučavanja među nastavnicima unutar Europske unije.

Industrijsko-obrtnička škola Slatina, kako je istaknuo njezin ravnatelj Mladen Graovac, nova je škola na prosvjetnom obrazovnom nebu u našoj županiji. Osnovana je 1. siječnja 2009. godine i upravo kao jedna mlada ustanova za ovih jedanaest godina uspjela se nametnuti kao ozbiljan obrazovni čimbenik na području naše županiji koji pridonosi prvenstveno razvoju učeničke svijesti da ostanak u našoj domovini, ostanak u našoj županiji, u gradu Slatini, gradovima naše županije osim obrazovne i odgojne komponente bude jedan od temeljnih smjernica.

Prema riječima ravnatelja škole Mladena Graovca Industrijsko-obrtnička škola Slatina sudjeluje u nekoliko Erasmus+ i eTwinning projekata i to isključivo zahvaljujući volji, želji, htjenju i pomoći koju su dobili od ravnatelja Srednje škole Stjepana Sulimanca iz Pitomače Josipa Ivoša, koji je i krenuo za srednje škole vrlo uspješno u realizaciju projekata, ali i Razvojne agencije VIDRA koja im je pomogla u razvoju njihovih projekta za strojarsku grupu predmeta.

– Projekti Europske unije Erasmus+ su projekti razmjene učenika i nastavnika, njihov odlazak na edukaciju, obrazovanje, praktičnu nastavu u zemlje partnere koji također provode istu aktivnost. Mi smo za sada škola koja ide u partnerske škole, ali nadam se da ćemo za koju godinu i mi postati škola koja će moći primati učenike na razmjenu iz drugih partnerski zemalja. Možda onih koje trebaju ući u Europsku uniju, a nisu ili pak onih zemalja čija neka obrazovna područja nisu dovoljno razvijena i htjeli bi podijeliti ta iskustva ili steći nova iskustva rada u našoj školi.

Do sada smo odradili jedan vrlo uspješan projekt. Kolegica iz naše škole, prof. hrvatskog jezika Neda Mađarac osmislila je projekt Erasmus+ KA1 „Inovativni nastavnici za uspješnije učenike“ koji se u školi provodi od 1. rujna 2019. godine. Riječ je o projektu mobilnosti nastavnoga osoblja koji je koncipiran podjelom na ključna područja profesionalnog usavršavanja koja najbolje odgovaraju potrebama učenika za postizanje boljih obrazovnih rezultata i konkurentnije pozicije na tržištu rada. Nekoliko nastavnika usavršavalo se tako na strukturiranim tečajevima u Španjolskoj, Češkoj, Portugalu, Francuskoj, Grčkoj i na Islandu iz područja inkluzije učenika u nepovoljnom položaju gdje su se educirali o postupcima uključivanja učenika u nepovoljnom položaju na bilo kojoj razini obrazovanja, uvođenjem neformalnih oblika podučavanja kako bi se učenici motivirali za sudjelovanje na nastavi i čime bi se razvile učeničke vještine kritičkog i kreativnog razmišljanja.

Nažalost koronavirus nas je sve malo zaustavio i utjecao na mnogo toga, pa tako i na samu realizaciju naših projekata. Ovaj projekt smo uspjeli uspješno realizirati i naši nastavnici su se na svu sreću uspješno zdravi vratili s mobilnosti iako je u proljeće prošle godine korona već zahvatila neke zemlje Europske unije.

Nadamo se da ćemo s provedbom uskoro započeti i s druga dva naša projekta. Moram pritom napomenuti da je Hrvatski gospodarski savez, naš partner iz Njemačke, vrlo odgovoran i imamo s njima uistinu odličnu suradnju. Mnogo ljudi nam pomaže, a i naša agencija za mobilnost ima mnogo razumijevanja za cjelokupnu situaciju. Ne odustajemo od toga, posebice ako ovoga proljeće koronasituacija bude povoljnija i epidemiološke mjere popuste te se omogući da se učenici prije svega sigurno zdravstveno mogu uputiti na putovanja – istaknuo je ravnatelj Graovac.

CENTAR IZVRSNOSTI NOVIH TEHNOLOGIJA U OKVIRU IOŠ SLATINA

U Industrijsko-obrtničkoj školi Slatina učenici se obrazuju za zanimanja automehaničar, bravar, tokar, instalater grijanja i klimatizacije, vodoinstalater, elektroinstalater, kuhar, konobar, pekar, mesar, frizer, prodavač, krojač, tesar, stolar, pomoćni krojač i pomoćni stolar. Budući da su obrtnička škola, težište u svom radu stavljaju na obrtnička zanimanja, a za to im trebaju stručni nastavnici i predavači. Jedan od njih je i Vedran Runje, specijalist inženjer strojarstva, nastavnik strojarskih predmeta i ujedno voditelj Centra izvrsnosti za nove tehnologije VPŽ. Naime, pri Industrijsko-obrtničkoj školi Slatina djeluje i Centar izvrsnosti novih tehnologija. Glavne aktivnosti koje Centar izvrsnosti provodi su provedba redovitih strukovnih obrazovnih programa, stručno osposobljavanje i usavršavanje te obrazovanje za potrebe gospodarskih subjekata, stručno usavršavanje nastavnika, mentora, prilagodba obrazovnih programa potrebama tržišta rada. Centar izvrsnosti nastoji unaprijediti strukovno obrazovanje osiguranjem i uvođenjem suvremenih i inovativnih aktivnosti, metoda i sadržaja u postojeće strukovne programe i kurikulume s ciljem omogućavanja stjecanja relevantnih kompetencija učenika, te povezati nove sadržaje s ishodima učenja.

– Razmišljajući u tom smjeru osmislili smo ERASMUS+ projekt za učenike, CNC – alati za budućnost. Radi se o mobilnosti u svrhu učenja za pojedince koja bi se trebala realizirati u Njemačkoj, gradu Frankfurtu na Majni, a svrha boravka u inozemstvu je stručna praksa za učenike zanimanja CNC operater u tehnološki naprednim tvrtkama kako bi stekli nova znanja i na tehnološki naprednim i suvremenim CNC strojevima, kompetencije i ideje za daljnje obrazovanje i rad na svojim budućim radnim mjestima. Na mobilnost će ukupno 14 učenika, drugi i treći razredi CNC operatera ili operaterki koji će ići na praksu u trajanju deset radnih dana. U izradi projektne prijave, uz nastavnike škole, sudjelovala je VIDRA – Agencija za regionalni razvoj Virovitičko-podravske županije.

Važno je istaknuti da dobivaju financijsku potporu tijekom mobilnosti koja pokriva troškove putovanja (prijevoz autobusom), smještaj i prehranu, a osiguran im je i džeparac koji će pokriti tekuće troškove učenika u Njemačkoj. Dakle, učenicima je mobilnost u cijelosti financirana i njihovi roditelji ne snose nikakve troškove. Učenici će nakon projektne aktivnosti dobiti potvrdu o obavljenoj stručnoj praksi koja će im kasnije poslužiti kao preporuka pri zapošljavanju ili sudjelovanju u sličnim projektima.  Osim toga, prema sustavu ECVET dobit će i ocjenu koja će biti priznata u školi, te će im se priznati ishodi učenja stečeni na mobilnosti. Osim toga, projektna će sredstva služiti i profesorima struke za dodatno profesionalno usavršavanje.

Nažalost, projekt je trenutno stopiran zbog koronakrize, ali nadamo se, ako sve prođe u redu s cijepljenjem i epidemiološki situacija bude povoljna, da bismo projekt mogli realizirati, tj. na mobilnost otići krajem travnja ili početkom svibnja – istaknuo je Vedran Runje.

Prije koronakrize učenici su praksu odrađivali prema predviđenom planu i programu, dio praktične nastave odvijao se uz vodstvo nastavnika u radionicama, kabinetima i učionici novih tehnologija, a dio kod obrtnika. No, za vrijeme krize morali smo se prilagoditi. Dio praktične nastave prebacio se kompletno kod obrtnika, a dio su odrađivali online.

– Naravno da je za učenike uvijek bolje da se ta praktična nastava odvija pod našim krovom, pod našom ustanovom. Jednako tako i rad Centra izvrsnosti novih tehnologija koji je smješten u našoj školi, a spada pod Virovitičko-podravsku županiju također je stopiran pa tako učenici iz osnovnih i srednjih škola cijele županije više ne dolaze kod nas, ali nadamo se da ćemo s ljepšim vremenom ponovno krenuti s radom – naglasio je Runje.

U PLANU JOŠ JEDAN PROJEKT

Industrijsko-obrtnička škola Slatina u planu ima još jedan projekt. Riječ je o ERASMUS + projektu školskih partnerstva u vrijednost više od milijun kuna. Naime, odlukom Agencije za mobilnost i programe EU, IOŠ Slatina odobren je projekt školskih partnerstva u programu ERASMUS+ KA229 aktivnosti. Projekt je nastao s ciljem razvijanja jezičnih vještina učenika upotrebom suvremenih i inovativnih oblika i pristupa podučavanja, kao i razmjenom dobrih praksi podučavanja među nastavnicima unutar Europske unije. Projekt će trajati dvije nastavne godine, a dobre prakse podučavanja nastavnici IOŠ Slatina  razmijenit će s nastavnicima Italije, Rumunjske Turske i Sjeverne Makedonije. Autorica projektne prijave je prof. Neda Mađarac, ali  zbog trenutne epidemiološke situacije on se nije u mogućnosti nastaviti.

IZRADILI ZAŠTITNE VIZIRE ZA ZDRAVSTVENE DJELATNIKE

Da su vrlo inovativni i kreativni, dokazali su i početkom ove koronakrize kada su njihovi učenici uspješno na poziv tada pročelnice Upravnog odjela za obrazovanje i demografiju Vesne Šerepac i župana Igora Androvića izradili više od 1000 komada zaštitnih vizira koje su podijelili Domu zdravlja u Virovitici i Općoj bolnici Virovitica. Osim toga, nastavnici su u  praktičnoj nastavi pristupili na jedan drugačiji način. Naime, teoretski dio koji nauče učenici moraju pokazati i na vježbama, a vježbe rade na školskim CNC strojevima, laserskim strojevima, 3D printerima. Ideja je da kada nešto novo nauče, sami kreiraju svoju vježbu i to što naprave, njima ostaje u vlasništvu i mogu do odnijeti kući. Učenici su, naglasio je Vedran Runje, iznimno motivirani i na kraju ponosni na taj svoj rad, tako da na praktičnoj nastavi nastaju razni zanimljivi predmeti, od jednostavnih privjesaka do držača za mobitele, personaliziranih stvari koje kasnije poklanjaju jedni drugima.

Interes za obrtnička zanimanja postoji. Stipendije su, kako je istaknuo ravnatelj Graovac, dodatno pokrenule cijelu priču o obrazovanju učenika za obrtnička zanimanja, ali naravno da se i škola svojim kreativnim i inovativnim radom, svojim uspjesima nametnula zajednici i uspjela zadržati sva zanimanja i zainteresirati nove mlade generacije. Osim države veliku pomoć u svemu tome imaju i od Virovitičko-podravske županije, koja također omogućuje stipendije učenicima i zahvaljujući kojoj je veliki broj učenika na svu sreću stekao stipendiju i vrlo uspješno završio školu, te ostao ovdje jer im je to kroz obrazovanje bio poticaj za rad. Osim toga, Centar izvrsnosti novih tehnologija, koji služi školi i učenicima u redovnoj nastavi za praktičnu nastavu i vježbe, sa svim vrlo skupim strojevima i sofisticiranom opremom opremila je upravo Virovitičko-podravska županija, što je za svaku pohvalu, jer rad u takvim uvjetima je daleko olakšan i svi su zadovoljni počevši od naših učenika, njihovih roditelja pa do samih nastavnika.

(www.icv.hr, rtk)

 

PROMO

Povezane vijesti

Skip to content