INFORMATIVKA O edukativno-kreativnim radionicama za djecu u Dječjem vrtiću „Cvrčak“ i Gradskom muzeju Virovitica te 16. Hrvatskom savjetovanju o obuci neplivača i uvođenju obvezne škole plivanja za djecu i mlade

- PROMO -

U okviru projekta „Roditelj – gost vrtića“ skupine Žabice u Dječjem vrtiću „Cvrčak“  u Virovitici održana je edukativno-kreativna radionica za djecu na temu tradicijskog kuhanja i odijevanja. Radionicu su vodile Jasmina Jurković Petras, viša kustosica Gradskog muzeja Virovitica te virovitička gastroblogerica Sanja Mijac, inače majka dječaka Noe koji pohađa ovu predškolsku skupinu.

Djeci su tom prigodom predstavljeni brojni zanimljivi predmeti Etnološkog odjela Gradskog muzeja Virovitica vezani uz kuharstvo i zanimljivi recepti, a slušali su i priče o tome kako se kuhalo u davna vremena.

Suradnja vrtića i muzeja traje već dugo i periodično imaju razne radionice i predavanja, a što su djeca tom prigodom naučila i zašto je važno da od malih nogu sudjeluju u ovakvim radionicama, uče o prošlosti, ali i važnosti zdrave prehrane pojasnila nam je Jasmina Jurković Petras:

– Bitno nam je prenositi znanja, spoznaje i upoznati naše najmlađe s pojmovima kao što su muzej, čuvanje, baština. Te informacije kad se usvoje u toj ranoj dobi i ostvari pozitivan odnos prema načinu čuvanja naše prošlosti, ostaje dugo. Neke svjetske studije su pokazale kako iz te najmlađe skupine korisnika kasnije s vremenom to postaju redoviti posjetitelji i konzumenti muzejskih sadržaja. Upravo iz tog razloga nama je u Gradskom muzeju posebno drago što smo suradnici, partneri i organizatori ovakvih sadržaja. Muzej je ovom prigodom istaknuo značaj lokalne kuhinje i naših Mikeša. Kroz nekoliko fotografija pokazali smo djeci predmete od raznih materijala: drveta, metala, gline i slame koji se čuvaju u našem muzeju, a koje su ljudi nekada koristili kako su kuhanje, tako i za serviranje, čuvanje. Djeci je posebno bilo zanimljivo vidjeti rukopisne zapise kuharice na starim požutjelim papirima. Na moja pitanja o prehrani, djeca su pozitivno odgovarala, istaknuvši važnost zdravih prehrambenih navika.   

Naša poruka svima bila je jedite zdravo, raznoliko, lokalno i sezonski, a to je uz prezentaciju nekih jela posebno istaknula i gastroblogorica Sanja Mijac – istaknula je J. Jurković Petras.

Djeca su tako nakon razgovora pripremala i ukusne pogačice s krumpirom i pirovim brašnom, koje su kasnije i degustirali. Na ovaj način mališani su usvajali nova znanja vlastitim sudjelovanjem i aktivnošću, a kroz razgovor su promišljali i o zdravoj prehrani.

Inače, u sklopu ovog projekta roditelji posjećuju odgojnu skupinu i demonstriraju svoje zanimanje, hobi ili neku aktivnost te provode s djecom jedan dio dana upoznajući tako i kontekst vrtića. Roditelj tako postaje aktivan partner vrtića i sudjeluje u obogaćivanju odgojno-obrazovnog procesa, a upravu tu ideju promiče suvremeni odgoj i obrazovanje.

UČILI KAKO NASTAJE IZLOŽBA

Još iz rimskih vremena postoji izreka  „Historia magistra vitae est“ – „Povijest je učiteljica života“. I zato iz povijesti treba učiti. Povijest kao nastavni predmet iznimno je važan za učenike jer zahvaljujući njemu proučavaju, istražuju i objašnjavaju prošlost čovjeka od najstarijih vremena do danas. Proučavaju način života ljudi, važne događaje i ljudska postignuća, ali povijest im je na neki način i putokaz u životu, ukazuje im da učimo na iskustvima iz prošlosti te da prihvaćamo i koristimo samo ono dobro i korisno.

Upravo time vode se i učiteljice povijesti OŠ „Vladimir Nazor“ iz Virovitice Mihaela Komar i Buga Zdjelar Vokurka koje su svoje učenike povijesnih skupina 5. i 6. razreda povele u uzbudljivu avanturu istraživanja i usvajanja novih znanja u Gradski muzej Virovitica.

Kako nastaje izložba, pitanje je na koje su odgovor nastojali dobiti zahvaljujući zanimljivom predavanju kustosice Jasmine Jurković Petras te naučiti puno o složenom procesu stvaranja velikog projekta kao što je izložba.

Nakon predavanja učenici su se zadržali i u pravom stručnom razgovoru u kojem su razmijenili iskustva vezana uz prikupljanje povijesnih izvora, osmišljavanje koncepcije izložbe, prezentiranje izložaka i uz druge poslove koji ih čekaju ako žele oblikovati vlastitu školsku izložbu.

– Povijesne skupine 5. i 6. razreda OŠ „Vladimir Nazor“ posjetili su muzej s ciljem saznati kako nastaje složeni proces izložbe. Kroz 20 fotografskih prikaza više lokacija svjetskih, europskih i domaćih primjera pokazala sam im na koji način muzeji uopće komuniciraju putem izložbe, kako se izložba priprema kroz procese planiranja i same provedbe, te kako kustosi sa svojim stručnim timom

prolaze kroz sve faze rada na izlaganju predmeta, građe, povijesti i baštine uopće. Nastojali smo osvijestiti ulogu izložbi, posebice stavljajući naglasak na njenu kulturno-obrazovnu, turističku pa čak i poticajnu, inspirativnu ulogu. Pokazali smo da izložbe mogu čak biti i pokretači određenih promjena  u društvu. Kao kustos istaknula sam da je rad na izložbi veliki izazov, ali i zadovoljstvo kako stručnim, tako i kreativnim radom. Mislim da im je bilo zanimljivo naučiti kako postati muzealac i postaviti izložbu, bit će im to vrijedno iskustvo koje će moći primijeniti na svom procesu, a to je prikupljanje starih predmeta i oživjeti taj svoj projekt kako su naši stari mladi bili i kolegama u školi pokazati kako nastaje izložba – istaknula je kustosica Jasmina Jurković Petras.

A da se učenike to i te kako dojmilo, potvrdila je i njihova učiteljica Buga Zdjelar Vokurka:

– Došli smo ustvari na ideju da se počnemo baviti ozbiljnim muzejskim poslom. O čemu se točno radi, još vam neću otkriti jer planovi tek nastaju, ali planiramo napraviti izložbu. Kad smo krenuli u taj projekt, shvatili smo da zapravo o tome ne znam puno pa smo se obratili kustosici Jasmini za pomoć. Djeci se predavanje jako svidjelo, imali su mnogo pitanja, ali i zanimljivih ideja o tome kako prikupiti muzejsku građu i prezentirati sve to. Posjet je bio iznimno koristan  i poticajan učenicima, te smo obećali da ćemo se vratiti u muzej s novim pitanjima. Pred nama je istraživačka avantura i nadam se da ćemo uspjeti u tom svom naumu.

VAŽNOST UVOĐENJA OBVEZNE ŠKOLE PLIVANJA U OSNOVNE ŠKOLE         

Utapanje je jedan od vodećih uzroka slučajne smrti diljem svijeta, ali i u Europi. Svake godine u europskim vodama utapanjem umre 23.000 ljudi. To znači u prosjeku više od tri osobe svaki sat. U Hrvatskoj godišnje u prosjeku od utapanja umre 90 ljudi. Upravo je utapanje vodeći uzrok smrti kod djece i mladih u Hrvatskoj, odmah nakon prometnih nesreća, a jedan je i od pet glavnih razloga među nesretnim slučajevima. Utapanje je nedovoljno prepoznato javnozdravstveno pitanje koje pogađa sve zemlje i regije, a može se spriječiti.
Hrvatski Crveni križ kao organizacija koja jedina u zemlji educira spasioce i provodi preventivne kampanje i edukacije, skreće pozornost svima upravo na taj problem, da kao društvo moramo puno više raditi na prevenciji utapanja, osobito kod najmlađih.

Vodeći se upravo time u Centru za edukaciju ”Merkur” u Orahovici u organizaciji Hrvatskog saveza sportske rekreacije ”Sport za sve” i Hrvatskog Crvenog križa putem Gradskog društva Crvenog križa Osijek organizirano je dvodnevno 16. Hrvatsko savjetovanje o obuci neplivača. Naime, cilj ovog savjetovanja bio je utjecati na što veći broj obuke neplivača, kako općenito, tako i da se u školama gdje god je to moguće ponovno uvede obvezna škola plivanja.

Savjetovanju su nazočili njegov voditelj Vladimir Findak, ravnatelj Uprave za sport Ministarstva turizma i sporta Krešimir Šamija, u ime Hrvatskog Crvenog križa izaslanica predsjednika Roberta Markta, voditeljica Službe spašavanja života na vodi i ekološke zaštite priobalja Silvana Radovanović, izaslanica virovitičko-podravskog župana pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje i demografiju Martina Bunić, gradonačelnik Orahovice Saša Rister, predsjednik Hrvatskog kineziološkog saveza Goran Leko, dekan Fakulteta za dentalnu medicinu i zdravstvo Aleksandar Včev, v.d. ravnateljice GDCK Osijek Martina Hećimović i mnogi drugi, kao i sudionici seminara iz cijele Hrvatske predvođeni članicom Organizacijskog odbora, legendarnom hrvatskom paraolimpijkom i dopredsjednicom Hrvatskog Paraolimpijskog odbora Anom Sršen.

Voditelj ovog savjetovanja prof. emeritus dr. sc Vladimir Findak istaknuo je da trenutno imamo godišnje 90 utopljenih mladih u Hrvatskoj, što je nažalost drugi uzrok smrti u našoj zemlji nakon prometnih nesreća.

– U ovom trenutku u Hrvatskoj imamo više od 60 posto djece i mladih koji ne znaju plivati, što je vrlo zabrinjavajuće da se gubi život u 21. stoljeću zbog neznanja plivanja. Zato ustrajemo na ovome i vjerujemo kako ćemo i uspjeti. Moram prije svega reći da su znanost i struka učinili svoje, sva vitalna pitanja su riješena i sada se okrećemo našoj državi da ona nakon ovog savjetovanja uvede zakonsku obvezu obuke neplivača u osnovnim školama, odnosno da niti jedno dijete ne može završiti školu dok ne nauči plivati. To je ujedno i najveći zaključak ovog savjetovanja, da obuka neplivača bude i programska obaveza – rekao je Findak.

Da niti jedno dijete ne može završiti školu dok ne nauči plivati, posebno je istaknula i članica Organizacijskog odbora, legendarna hrvatska paraolimpijka i dopredsjednica Hrvatskog Paraolimpijskog odbora Ana Sršen, naglasivši da je pitanje obuke neplivača dugoročna zadaća u strategiji razvoja sporta u Republici Hrvatskoj.

Ravnatelj Uprave za sport Ministarstva turizma i sporta Krešimir Šamija naglasio je kako najveća poanta ovog savjetovanja upravo njegov radni naslov “Znanje plivanja – civilizacijska potreba suvremenog čovjeka”.

– Plivanje je pitanje opće kulture čovjeka. Smatram da svako dijete kao što mora naučiti hodati, pričati, trčati i pisati, trebalo bi naučiti i plivati. Zadatak ovog savjetovanja je raspraviti dodatno o ovoj temi, ali i dati moguća nova rješenja. Na Vladi i Ministarstvu je da učine sve što mogu kako bi pridonijeli rješavanju ovog problema. Mi kao Ministarstvo već radimo na tom području našom akcijom ”Hrvatska pliva” koju provodimo već dvije godine u suradnji s Hrvatskim plivačkim savezom i dajemo sve od sebe kako bi kroz projekte svim sredinama omogućili obuku plivanja, ali jedini pravo rješenje je sustavan način i obveza škole plivanja u osnovnim školama – rekao je Šamija.

U sklopu otvaranja ovog savjetovanja nazočnima se obratila i izaslanica župana Igora Androvića, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje i demografiju Martina Bunić naglasivši kako i Županija čini sve kako bi plivanje postalo potreba svakog čovjeka.

– Ovo savjetovanje je odličan način borbe da se obuka neplivača uvede kao obvezna u škole i nadam se kako ćemo svi zajedno na lokalnim, županijskim i državnim razinama učiniti sve da do toga i dođe. Razumijevanja sa svih strana za ovaj problem itekako ima i sigurna sam da će ciljevi ovog savjetovanja biti uključeni u sustav odgoja i obrazovanja. Na organizacijskom odboru prije ovog otvaranja već smo dogovorili određene sastanke kako bi sve zaključke s ovog savjetovanja prenijeli u Ministarstvo da se što prije dođe do adekvatnih rješenja – rekla je Bunić.

Gradonačelnik Orahovice Saša Rister istaknuo je kako Grad stoji na raspolaganju za svaki vid pomoći i suradnju u rješavanju ovog važnog problema.

– Prije svega ponosan sam što je upravo Orahovica domaćin ovog 16. Savjetovanja obuke neplivača jer i mi imao kapacitete kao što su bazen ovdje na Merkuru i naše Jezero za pomoći i biti dio ove priče, a poznato je kako Grad ima odličnu suradnju s Crvenim križem, našim Fakultetom, tako da svakako stojimo na raspolaganju i kao Grad i ja osobno kao gradonačelnik za svu pomoć koja bude potrebna – rekao je Rister.

Dekan Fakulteta za dentalnu medicinu i zdravstvo Aleksandar Včev na kraju je naglasio kako je Fakultet aktivni suradnik ove priče, te da je plivanje, osim što je civilizacijska potreba suvremenog čovjeka, i odličan način čuvanja zdravlja.

– Velika je i snažna suradnja Hrvatskog Crvenog križa, našeg fakulteta i Grada Orahovice jer su dio nastavnika i studenata volonteri u Crvenom križu i aktivni su sudionici obuke neplivača u ovom našem bazenu na Merkuru. Sada nam slijedi renoviranje tog bazena i promjena načina dezinficiranja, sve će biti na biološki način bez korištenja klora koji mnogoj djeci izaziva razne alergije i dosta ih baš zbog toga nije moglo završiti školu plivanja. Naravno da je plivanje itekako važno za zdravlje, posebno kod bolesnika s problemima sa skeletnim i mišićnim sustavom. Plivanje za njih predstavlja iznimno važne vježbe, a da pritom ne opterećuju zglobove koji su im oštećeni. To je zapravo jedini način fizičke aktivnosti koju mogu u potpunosti odraditi – zaključio je Včev.

(www.icv.hr, vg, rtk)

 

Povezane vijesti

Skip to content