Iako već i dvogodišnjaci koriste Internet, a osnovnoškolci i srednjoškolci na njemu provode sate, statistike pokazuju da manje od polovice roditelja redovito razgovara sa svojom djecom o online sigurnosti.
Internet nam donosi brojne prednosti; od komunikacije, učenja i zabave, do povezivanja i istraživanja svijeta, no u tom beskrajnom digitalnom moru kriju se i rizici.
Djeca i mladi često su nezaštićeni i ne znaju kako otvoreno razgovarati o problemima poput internetskog nasilja, prijetnji, neprimjerenih sadržaja ili opasnosti koje donose digitalni predatori.
Upravo navedeno bio je povod jednoj zanimljivoj i potresnoj kampanji koju su pokrenuli A1 Hrvatska i Centar za sigurniji Internet; „Dječja posla“ te inicijativi „Razgovor koji trebaš započeti“, a donosi kartice sa svakodnevnim, jednostavnim pitanjima koja služe kao alat za otvaranje dijaloga.
Kartice koje se koriste poput igre zamišljene su kao most između roditelja i djece, ali i stručnjaka, odraslih i svih koji koriste Internet, jer se kroz njih promišljaju pitanja o važnosti Interneta, načinima njegova korištenja u svakodnevnom životu, slici koju o sebi stvaramo u online prostoru, ali i testira sposobnost i znanje o digitalnoj sigurnosti i odgovornosti u online vodama.
Više o inicijativi rekla nam je Iva Ančić, rukovoditeljica brenda i marketinških komunikacija u A1.
OTVOREN I PRAVOVREMEN RAZGOVOR
-Inicijativa je nastala kao logičan nastavak dugogodišnje suradnje A1 Hrvatska s Centrom za sigurniji internet i kroz našu edukativnu platformu #BoljiOnline, koja ima cilj osnažiti sve generacije za sigurno i odgovorno ponašanje na internetu. Kroz godine smo uvidjeli da je roditeljima često teško pronaći pravi trenutak i prave riječi za razgovor s djecom o digitalnim izazovima.
Tako je u sklopu naše trenutne kampanje Dječja posla nastala ideja za inicijativu „Razgovor koji trebaš započeti“, kartice sa svakodnevnim, jednostavnim pitanjima koja služe kao alat za otvaranje dijaloga – ističe Ančić, dodajući kako su autori inicijative A1 Hrvatska i Centar za sigurniji internet, čiji su psiholozi i sociolozi pripremili pitanja i savjete koji se nalaze na karticama.
Projekt je prvenstveno namijenjen roditeljima, ali je koristan i učiteljima, pedagozima i drugim stručnjacima koji rade s djecom. Glavni cilj je potaknuti otvoren i pravovremen razgovor između roditelja i djece o digitalnim navikama, rizicima i odgovornom ponašanju na internetu.
-Istraživanje deShame 2, pod imenom “Kako internet koriste roditelji? Navike korištenje interneta i online aktivnosti roditelja učenika osnovnih i srednjih škola” iz 2024. godine, pokazalo je da više od 50 posto roditelja rijetko ili nikada ne razgovara s djecom o online sigurnosti, dok svaki treći nikada nije zabranio djetetu pristup neprimjerenom sadržaju. Ova inicijativa želi pomoći roditeljima da prepoznaju važnost takvih razgovora i da ih započnu na prirodan i nenametljiv način – ističe I. Ančić.
KAD ONLINE KOMUNIKACIJA (ZA)BOLI
Podatci Centra za sigurniji internet bilježe sve veći broj upita za pomoć. Samo u 2024. godini zabilježeno je 993 upita putem njihove besplatne i anonimne helpline linije, što je rast od čak 200 posto u odnosu na prethodnu godinu.
-Najčešći razlozi su dijeljenje fotografija koje su kasnije iskorištene za izrugivanje, stvaranje lažnih profila, phishing prijevare, hakirani računi, prijetnje i ucjene na platformama poput Robloxa, te zabrinjavajući slučajevi u kojima djeca sama dijele eksplicitne sadržaje. Ovi izazovi ukazuju na potrebu za ranijom edukacijom, otvorenijom komunikacijom u obiteljima i stalnim kampanjama koje prate razvoj digitalnih trendova i govore o pozitivnim, ali i onim negativnim stranama – upozorava I. Ančić, dodajući kako su među najvećim izazovima u posljednjem desetljeću brzo širenje pristupa digitalnim uređajima kod sve mlađe djece, manjak nadzora i znanja kod odraslih te normalizacija rizičnog ponašanja online.
Kakav Internet možemo očekivati u budućnosti? Kakve će uloge imati i što su dužni oni koji ga osiguravaju?
-U A1 smatramo da internet budućnosti zahtijeva odgovoran pristup koji se temelji na kontinuiranom učenju, međugeneracijskoj suradnji i preuzimanju zajedničke odgovornosti, kako od strane tehnoloških kompanija, tako i institucija, roditelja i samih korisnika. Naša uloga kao digitalnog lidera je ponuditi alate, edukaciju i platforme koje će pomoći svim korisnicima da internet koriste na način koji je siguran, konstruktivan i uključiv- zaključuje naša sugovornica.
U svijetu u kojem digitalne tehnologije oblikuju djetinjstvo, otvoreni i pravovremeni razgovori o sigurnosti na Internetu nisu samo preporuka, već nužnost.
Inicijativa ‘Razgovor koji trebaš započeti’ nudi jednostavan, ali moćan alat koji roditeljima i stručnjacima pomaže da zajedno s djecom izgrade povjerenje i svijest o odgovornom korištenju digitalnog svijeta. Jer, prava zaštita počinje – razgovorom.
Kampanja je namijenjena svima, a zainteresirani kartice koje mogu koristiti kod kuće, u školi, centrima, domovima, na druženju… Mogu ih dobiti besplatno, potrebno se samo prijaviti ovdje.
(icv.hr, mlo, foto: A1 Hrvatska, Canva)