Na današnji dan: 10. srpnja

Howard Hughes obišao svijet avionom u 91 sat
Na današnji dan 1938. godine američki multimilijuner Howard Hughes krenuo je na rušenje svjetskog rekorda u obilasku svijeta zrakoplovom. Naime, uspio je napraviti put oko svijeta u samo 91 sat tj. 3 dana i 19 sati. To je od prethodnog rekorda bilo kraće za čak četiri sata. Hughes je na letu osobno pilotirao zrakoplovom Lockheed Super Electra, no imao je i kopilota, navigatora, radio operatora i inženjera leta. Zrakoplov Lockheed Super Electra bio je u to vrijeme među najsuvremenijim letjelicama. Imao je dva motora zvjezdaste konstrukcije s po 9 cilindara. Svaki je motor imao oko 760 konjskih snaga. Hughes le poletio na današnji dan sa zračne luke Floyd Bennett Field kod New Yorka, a letio je rutom Pariz – Moskva – Omsk (Sibir) – Jakutsk– Fairbanks (Aljaska) – Minneapolis (SAD) – New York. Ukupno je put bio dugačak čak 23,612 kilometara.

Greenpeaceov brod Rainbow Warrior potopili francuski tajni agenti
Na današnji dan 1985. godine odigrao se dramatični napad francuskih tajnih agenata na Greenpeaceov slavni brod Rainbow Warrior (Dugin Ratnik). Brod je u tom trenutku bio usidren u novozelandskoj luci u gradu Aucklandu (sjeverni dio Novog Zelanda). Greenpeaceovi aktivisti namjeravali su se s brodom otisnuti prema francuskom atolu Mururoa, kako bi spriječili francuske nuklearne pokuse u Tihom oceanu. Francuske su ih vlasti odlučile onemogućiti i u tu su svrhu naredile potapanje broda. Napad je navodno odobrio i sam francuski predsjednik François Mitterrand. Akcija je povjerena tajnoj službi DGSE (Direction Générale de la Sécurité Extérieure – Glavna uprava za vanjsku sigurnost). Ta agencija, svojevrsna “francuska CIA”, organizirala je operaciju kodnog imena “Satanique”. Njeni agenti došli su pod lažnim imenima na Novi Zeland i prvo pod krinkom ekoloških aktivista posjetili brod snimivši stanje. Na današnji dan, pod okriljem noći, postavili su dvije magnetne mine na trup broda. Cilj im je bio da prva mina samo ošteti brod kako bi se morali evakuirati ljudi s njega, a tek druga da ga kasnije uništi. I doista, u 23:38 eksplodirala je prva, slabija mina i napravila u trupu broda rupu veličine automobila. Evakuacija broda doista je započela, no ne kao što su tajni agenti očekivali. Naime, ljudi su otišli s broda, no fotograf Fernando Pereira neočekivano se vratio po svoju opremu. Još desetak ljudi vratilo se na brod da procijene štetu. Tada je u 23:45 eksplodirala veća mina. Fotograf je poginuo, a ostali su se uspjeli spasiti, premda je neke eksplozija bacila u vodu. Izbio je međunarodni skandal, a Greenpeace je tužio francusku vladu i dobio spor, uz odštetu od preko 8 milijuna dolara. O čitavom događaju snimljen je 1992. i film u kojem Jon Voight glumi kapetana Rainbow Warriora, a u filmu nastupaju još i Sam Neill i Lucy Lawless. Zanimljivo je da su od francuskih tajnih agenata koji su sudjelovali u napadu čak dvije bile žene, a jedan od agenata bio je i Gérard Royal, rođeni brat poznate političarke Ségolène Royal.

Započela “Bitka za Britaniju”
Serija zračnih sukoba između njemačkog Luftwaffea i britanskog Royal Air Forcea iznad britanskog otočja i La Manchea, poznata pod nazivom Bitka za Britaniju, započela je 1940. Nakon kapitulacije Francuske mnogi u svijetu su držali da je Njemačka stekla povoljnu poziciju u kojoj dalji rat nema smisla, odnosno da je jedina alternativa prihvatiti njemačku ‘velikodušnu’ ponudu za mir i tako sačuvati onoliko Britanskog Imperija koliko se može. Kada je Churchillova vlada sve te ponude odbila, Hitler je zapovijedio da se započne planiranje invazije koja je dobila kodno ime Operacija Morski Lav. Invazija je međutim ocijenjena pretjerano riskantnom ako se potpuno ne slomi britanski otpor pa je na scenu stupio Göringov Luftwaffe. Njemačke zračne snage prema Göringovim tvrdnjama bile su više nego sposobne zračnim udarima slomiti britanski otpor prije samog iskrcavanja. Jedina prepreka planovima bio je RAF, pa je njegovo uništenje navedeno kao ključan preduvjet za izdavanje zapovijedi za invaziju. Luftwaffe je u bitci za Britaniju koristio tri zračne flote s 963 lovačka aviona, 998 bombardera i 315 bombardera za obrušavanje (‘štuke’) dok su Britanci, uz snažnu protuzračnu obranu, raspolagali s ne više od 800 lovačkih zrakoplova. Borba je počela njemačkim pokušajima osvajanja neba iznad kanala La Manche no, usprkos brojnoj nadmoći, od samog početka bilo je vidljivo kako je Göring zagrizao u pretvrd orah. Njemačka strategija u bitci bili su napadi na RAF-ove instalacije u južnoj Engleskoj, odnosno uvlačenje RAF-ovih jedinica u iscrpljujući okršaj u kojem bi do izražaja došla njemačka tehnička i brojčana premoć. Ono što planeri Luftwaffea nisu imali u vidu bio je niz prednosti na strani RAF-a – postojanje radara, veliki broj suvremenih lovačkih zrakoplova tipa Hurricane i Spitfire sposobnih da se nose s njemačkim Me-109, mogućnost ponovnog korištenja pilota oborenih nad vlastitim tlom kao i izvrsna organizacija industrije koja je nove lovačke avione proizvodila brže od njemačke. Kako se bitka intenzivirala tijekom kolovoza, tako su do izražaja počele dolaziti i neke velike slabosti Luftwaffea. Ispostavilo se da Me-109 ima prekratak dolet pa su njemački bombarderi van južne Engleske bili lak plijen britanskih lovaca. Iako je RAF povremeno bio u krizi – više zbog nedostatka iskusnih pilota, nego zrakoplova – uspjele su svo vrijeme očuvati svoju borbenu sposobnost. Do 15. rujna – dana koji je postavljen kao početak invazije – postalo je više nego jasno da Luftwaffe nije ispunio svoj zadatak. S približavanjem jeseni i kvarenjem vremena u La Mancheu, kod Hitlera su nestale sve iluzije o izvedivosti iskrcavanja, pa je ono otkazano. Svoj prvi poraz Nijemci su nastojali sakriti nastavkom žestokog bombardiranja britanskih gradova i industrijskih resursa no Britaniju na kraju nikada nisu slomili, uvelike zbog junačkog otpora koji su u bitci za svoj otok pokazali piloti RAF-a.

Rođen Nikola Tesla
Na današnji dan 1856. godine rođen je u Smiljanu u Lici, svega 5 kilometara od Gospića, slavni Nikola Tesla. Otac mu se zvao Milutin Tesla i bio je pravoslavni svećenik, a majka Georgina (zvana Đuka) bila je iz obitelji Mandić, također pravoslavnih svećenika. Nikola Tesla zanimao se za svoje porijeklo, pa se potrudio i istražiti ga. Prvi razred osnovne škole Tesla je završio u rodnome mjestu, a ostale u obližnjem Gospiću. Tu je završio i nižu gimnaziju, a školovanje je, nakon jednogodišnjeg prekida (zbog bolesti), nastavio u Karlovcu. Nakon mature, preboljevši koleru i ponovno se oporavljajući gotovo godinu dana, otišao je u Graz na studij tehnike. Prvu godinu započeo je s najvećom ozbiljnošću i predanošću, učeći najčešće po dvadeset sati dnevno. Nemajući dovoljno novca za završetak studija, Nikola potkraj treće godine napušta Graz i za kraće vrijeme zapošljava se u Mariboru. Zatim je studirao u Pragu. Tada je počelo njegovo potucanje Europom, a poslije boravka u Budimpešti i Parizu, u proljeće godine 1884., kao dvadesetosmogodišnjak otputovao je u New York.
Iz golemog obilja izuma i problema kojima se bavio teško je izdvojiti pa i samo nabrojiti barem i najvažnije. Jer, Tesla je ostvario višefazni sustav izmjeničnih struja, riješio probleme prijenosa električne energije, ostvario načelo rotirajućeg magnetnog polja i među prvima se bavio eksperimentiranjem s elektromagnetskim valovima. Tesla je patentirao više od 700 izuma, od kojih je nekoliko desetaka našlo široku primjenu.
Osim nedvojbenom genijalnošću Tesla se isticao i neobičnim životom. Cijeli je svoj vijek živio skromno i povučeno, i ostao neženja. Bio je visok i mršav, crne kose i plavih očiju, karakterističnog uspravnog držanja koje je zadržao i u dubokoj starosti. Umro je osamljen, u svome apartmanu na 33. katu hotela Newyorker.

(www.icv.hr)