Lucija Blažević i Leon Imširović treći na svijetu sa svojim pametnim raskrižjima koja uz pomoć umjetne inteligencije smanjuju čekanje i štede gorivo

Foto: atos

Virovitičanka Lucija Blažević i Osječanin Leon Imširović, studenti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku osvojili su visoko treće mjesto na međunarodnom natječaju Atos IT Challenge 2020 u oštroj konkurenciji s timovima studenata iz cijelog svijeta.

Konkretno, osvojili su treće mjesto na natjecanju konkurenciji od čak 100 timova studenata iz 27 različitih zemalja svijeta, koliko se za ovaj natječaj prijavilo ove godine. Tvrtka Atos je globalni lider u području digitalne transformacije (računalstva u oblaku, kibernetičke sigurnosti i računalstva visokih performansi (HPC)), a natjecanjem Atos IT Challenge promiče razvoj glavnih trendova u digitalnoj revoluciji, kao što su pametna mobilnost, povezani automobili, interaktivni mediji, blockchain i umjetna inteligencija.

PAMETNO RASKRIŽJE

Ovi mladi entuzijasti uz pomoć mentorice Helene Librenjak iz Atosa osmislili su koristan, inovativan i zanimljiv projekt pod nazivom CTC-Cooperative Traffic Control (kooperativna kontrola prometa), koristeći podatke o frekvenciji prometa u Osijeku i predložili rješenja kako projektom uz pomoć umjetne inteligencije smanjiti čekanje na semaforima, uštedjeti na gorivu i pritom sačuvati okoliš.

– Uzeli smo dio mape iz prometne infrastrukture grada Osijeka, konkretno 10 raskrižja upravljanih semaforima. Koristeći umjetnu inteligenciju, prikazali smo prvo dio grada u SUMO simulatoru. Konkretno, nacrtali smo sva raskrižja, brojali kada se pali crveno i zeleno svjetlo, ubacivali podatke o količini prometa. Na svako od raskrižja stavili smo jednog od agenta (umjetnu inteligenciju), „učili ga“ kako koristiti podatke koje ima i osposobili ga da nam prati konkretne pokazatelje – koliko ima automobila i vozila u kojoj traci. Na temelju tih informacija agenti su donosili odluke produžiti ili skratiti trajanje određenog svjetla na semaforu, kako bi se osigurala bolja frekvencija prometa i smanjile gužve i čekanja – objašnjava Lucija Blažević, koja ističe kako je projekt pritom imao za cilj ono što će zacijelo radovati sve vozače, ali i putnike: smanjiti vrijeme čekanja, vrijeme putovanja, količinu CO2 te potrošnju goriva.

Agenti (umjetna inteligencija) promatrali su deset ciljanih raskrižja u simulaciji u vrijeme najvećih prometnih gužvi. Ujedno, omogućeno im je dobivati i podatke s raskrižja u blizini. Izazov su postavili na najviše prometna raskrižja i promatrali su ih za vrijeme najvećih gužvi. Ako za njih mogu pronaći rješenje kako smanjiti čekanje, taj će model biti lako primijeniti i kada su ulice praznije, smatra Lucija koja kaže kako su zadovoljni i dobivenim rezultatima, ali i, naravno, nagradom za treće mjesto – 3.000 eura po timu i pozicijom koji će im za daljnja istraživanja biti vjetar u leđa.

PITANJA I IZAZOVI

Govoreći o tehničkim aspektima natječaja, Lucija Blažević kaže kako je rok za predaju projekta bio u travnju ove godine. Njihov tim bio je jedan od 12 iz cijelog svijeta koji su ga uspjeli završiti na vrijeme. Zadatak im je bio i izraditi detaljan poslovni plan, prezentaciju, reklamni video te sve rezultate što kvalitetnije prezentirati pred stručnim žirijem. Početkom srpnja objavljeni su rezultati: hrvatski tim iz Osijeka je treći na svijetu. Umjesto u Parizu, zbog situacije vezane uz koronavirus, proglašenje i dodjela nagrada održane su virtualnim putem.

– Bilo je zaista puno posla, parametara, brojki, analiza. No isplatilo se i jako smo sretni i zahvalni našoj mentorici Heleni Librenjak i svih u Atosu, na podršci tijekom cijelog projekta. Bez te podrške ni rezultati ne bi bili ovako sjajni – ističe Lucija Blažević.

Virovitičanka s privremenom osječkom adresom nakon završenog studija – istraživački smjer matematike, želi ostati u tvrtci Atos i dalje se baviti pitanjem kako umjetna inteligencija može poboljšati svakodnevni život i olakšati ga. Iako je na globalnoj razini primjena umjetne inteligencije zaista jako puno napredovala (uzmimo za primjer rad pametnih telefona, koji su danas ‘uređaj za sve’), još uvijek smo daleko od onog poimanja umjetne inteligencije koji se može vidjeti u filmovima, kaže naša sugovornica. Ona služi čovjeku, koji je njen gospodar, a ne obratno, zaključuje.

Projekt CTC- kooperativna kontrola prometa osigurao je:
Skraćeno vrijeme čekanja na semaforu: 8,8%
Ušteda na gorivu: 3,7%
Ušteda na CO2: 3,7%
Smanjeno vrijeme putovanja: 4,2%

(www.icv.hr, mlo)