Prošlog tjedna policija, preventivni stručnjaci, škole, volonteri, ali i brojni roditelji imali su pune ruke posla s edukacijom najmlađih sudionika u prometu. Pješak, biciklist, putnik – sve su to uloge koje svaki školarac preuzima na putu do škole i na povratku kući, a za svaku od njih postoje određena pravila kojih se nužno pridržavati.
ULICE BEZ NOGOSTUPA
– Ove školske godine mnogo je djece krenulo na nastavu iz ulica koje još uvijek nemaju nogostup te su primorani koristiti cestu kao put do škole. Sve sudionike u prometu zato opet pozivamo da osobitu pažnju posvete upravo prvašićima i drugim, najmlađim sudionicima u prometu.
Oni puno toga znaju i stariji od njih mogu učiti o prometnim pravilima i ponašanju u prometu, ali problem je njihova reakcija na cesti, koja je ponekad rezultat straha i neiskustva – poručila je Anita Relić, policijska službenica za prometnu preventivu u PU virovitičko-podravskoj.
Na roditelje je apelirala da, ako prevoze djecu u školu ili u vrtić, koriste autosjedalicu i pojas, neovisno o relaciji i o dužini puta. Upozorila je na statistiku koja kaže kako se najveći broj nesreća dogodi upravo na kratkim relacijama i da ključnu ulogu u zaštiti djece u slučaju sudara imaju upravo autosjedalica i pojas koji ih štite.
Jer, Zakon propisuje da dijete do 150 centimetara visine treba biti u autosjedalici i vezano. Djeca između 135 i 150 centimetara visine mogu se prevoziti i na pomoćnom postolju, ali uz obavezno korištenje pojasa. To su pravila kojih se mnogi roditelji ne drže, često zbog žurbe i zbog nemara. – Većina djece visinu od 150 centimetara dosegne tek u nižim razredima osnovnih škola, stoga se obveza korištenja autosjedalice odnosi na sve predškolce i učenike nižih razreda, bez iznimke – apelirala je A. Relić.
OPASNOST NA CESTI
Apel svakako stoji i to s pravom. Statistike PU virovitičko-podravske za prvih šest mjeseci ove godine ukazuju na to da je potrebna veća razina zaštite školaraca u prometu. Od početka godine do kraja lipnja na našim prometnicama stradalo je 14 školaraca, od kojih su 9 bili putnici u vozilima, troje su bili pješaci, a dvoje je stradalo dok su vozili bicikl. Nasreću, niti jedna od ovih nesreća nije bila pogubna i u većini slučajeva riječ je bila o lakšim ozljedama, ali brojke ukazuju na problem koji je potrebno početi rješavati.
Svjedoci smo kako policija tijekom redovnih kontrola već u prijepodnevnim satima iz prometa isključuje vozače koji za volan i upravljač bicikla sjedaju pod velikim utjecajem alkohola. Takva osoba i njezino vozilo za neiskusno i uplašeno dijete koje se samo vraća iz škole pješice ili na biciklu predstavljaju stvarnu opasnost.
Stoga, policija, prometni stručnjaci, ali i sami roditelji apeliraju na sve vozače da ne sjedaju za volan ako su konzumirali alkohol, neovisno imaju li vozačku dozvolu mjesec dana ili punoljetan vozački staž.
Kad su djeca u pitanju, svaka žrtva je jedna previše, stoga roditelji školaraca pozivaju sve vozače da pripaze na velike male ljude s torbom na leđima. Ta odgovornost ide u dva smjera, kaže Jasna, majka petogodišnje djevojčice i dvanaestogodišnjaka.
Od malih nogu uči ih pravilima ponašanja na nogostupu, kolniku, ulici. – Sin je lani položio vozači ispit za bicikle u svojoj školi. Nekako sam sigurnija otkako je dobio dozvolu, znam da je naučio dosta o prometu, osobito ponašanje na raskrižjima, mjestima koja su najveća briga svakog roditelja.
Sad ide u školu biciklom svaki dan i zna da mora biti oprezan – kaže Jasna, koja dodaje kako uz nastavu za osnovnu školu, bicikl koristi i za trening u jednoj srednjoj školi. Najvažnija pravila zna i petogodišnja kći, zna kada smije na ulicu, a kada odmah mora zaustaviti bicikl i stati sa strane. Djeca znaju pravila, a na odraslima je sada da pokažu jednaku razinu odgovornosti.
NAJČEŠĆE ZABLUDE I GREŠKE U VOŽNJI
1. Idemo samo do trgovine ili do škole
To je najčešće opravdanje za vožnju djece izvan autosjedalice ili na sjedalu u automobilu bez pojasa. Iskustvo pokazuje da se najviše nesreća dogodi upravo tada, na kratkim relacijama i u gradskoj vožnji.
2. Sigurno mi je u krilu
U slučaju sudara, masa svih putnika postaje veća i do 20 puta pa se svaka nevezana osoba pretvara u opasnost za sebe i za druge. Dijete koje nije vezano, u slučaju sudara, polijeće naprijed i udara u dijelove vozila koji se nalaze ispred njega, a osoba koja ga drži nalijeće na dijete. U tim slučajevima, već pri najmanjim brzinama dijete može ozbiljno stradati. Jednako je opasno voziti dijete koje stoji između prednjih i stražnjih sjedala.
3. Vozit će se naprijed
Na prednjem sjedalu u automobilu može sjediti samo osoba viša od 150 centimetara, a mora koristiti pojas. Prednja sjedala su inače najkritičnije mjesto u vozilu jer u slučaju nesreće najčešće dolazi do udara upravo u prednji dio vozila. Isto tako, prevozite li novorođenče ili dijete do godinu dana u autosjedalici postavljenoj na prednje sjedalo, uvijek je okrenite u smjeru suprotnom od vožnje. Ako na tom mjestu imate aktivan prednji zračni jastuk, autosjedalica se ne smije postaviti na prednje sjedalo. (www.icv.hr, mlo, foto: M. Rođak)