Prošlog vikenda dogodile su se dvije prometne nesreće čiji su sudionici bila djeca na električnim romobilima. Prvi slučaj je zabilježen u petak, 6. lipnja, a došlo je do udara osobnog automobila u dijete na romobilu, dok je u drugom slučaju u subotu, 7. lipnja, nesreću prouzročilo dijete koje je vozilo neprilagođenom brzinom i zabilo se u automobil. Kao i obično, nakon tih prometnih nesreća na društvenim mrežama je ponovno potaknuta rasprava o krivnji u takvim nesrećama. Velika većina je ogorčena na vozače električnih romobila, a posebno zabrinjavajućim navodi se činjenica da je sve veći broj djece (ispod 14 godina) svakodnevno na ulicama upravljajući električnim romobilima.
– Ne poštuju prometne propise, izlijeću na pješačke prijelaze, često se voze u paru na jednom romobilu. Prometne nesreće su neizbježne – ističe jedna čitateljica, a čitatelj postavlja pitanje o kupovini romobila djeci.
– Ne razumijem zašto roditelji smatraju da je dobro djeci ispod 14 godina kupiti električni romobil, a po zakonu ga ne smiju voziti. To nije dječja igračka – kaže čitatelj.
Postavlja se pitanje: jesu li djeca na električnim romobilima uistinu sve veći problem u prometu? Prema stručnjacima – jesu. Posebice zbog činjenice da ih NE SMIJU voziti. Naime, sredinom 2022. godine na snagu je stupio izmijenjen Zakon o sigurnosti prometa na cestama kojim su uvedena pravila za vozače električnih romobila i drugih “pomoćnih” sredstava.
Naime, u izmijenjenom Zakonu romobili, role i skateboardi okarakterizirani su kao pomoćna pješačka sredstva, dok električni romobili, monocikli, segwayi i slična prijevozna sredstva koja se pokreću na motor pripadaju kategoriji osobnih prijevoznih sredstava.
Osobnim prijevoznim sredstvima smatraju se vozila s elektromotorom ne jačim od 0,6 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h, a koja nemaju sjedeća mjesta. Električni romobili koji voze brže od 25 km/h moraju biti homologirani i registrirani.
DOBNA GRANICA 14 GODINA, OBVEZNA KACIGA
Dobna granica upravljanja električnim romobilima i ostalim vozilima iz te kategorije postavljena je na 14 godina. Dakle, mlađima od 14 godina Zakonom je zabranjena vožnja električnih romobila.
Noću, i danju u slučaju smanjene vidljivosti, svi moraju biti označeni reflektirajućim prslukom, reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
Dok se na osobe koje se koriste pomoćnim pješačkim sredstvima, dakle običnim romobilima, rolama i koturaljkama, odnose pravila koja vrijede i za pješake, vozači električnih romobila moraju se kretati biciklističkom trakom ili stazom. Tamo gdje nema izgrađene biciklističke trake ili staze, mogu se kretati nogostupom, ali tada moraju paziti na pješake između kojih se kreću. Problem kada nema niti biciklističke trake ili staze, ni nogostupa, tada se mogu kretati uz desni rub ceste jedan iza drugoga i to samo na cestama niže kategorije, dakle na županijskim i lokalnim ili nerazvrstanim cestama, a na kojima je brzina ograničena na 50 km/h. Korištenje tih vozila na državnim cestama i autocestama nije dozvoljeno.
Jednako tako – na električnom romobilu smije biti samo jedna osoba, dakle ne smije se nitko voziti osim vozača, a kada je riječ o prelasku ceste pješačkim ili biciklističkim prijelazom, ističe, vrijede pravila kao za bicikliste i pješake.
Dakle, trebaju sići s električnog romobila i prijeći hodajući. Nakon toga, kada izvrše provjeru, mogu se nastaviti voziti. Kada se kreću biciklističkom trakom ili stazom i iscrtan je biciklistički prijelaz, tada se oni, kao i biciklisti, smiju prevesti preko ceste, no tek nakon što propuste vozila na cesti i dobro provjere mogu li to napraviti na siguran način.
(icv.hr, mp)